הכנסת חוגי כלבים למוסדות חינוך, כלומר כלבנות במוסדות חינוך, הולכת ותופסת תאוצה. פעילויות ושיעורים מסוג זה, הופכים בקלות לחוויות מהנות, מעשירות ומרתקות בחיי בית הספר. עצם נוכחותם של כלבים איננה רק חידוש או יציאה מהשגרה בכיתה.
יש בכך הקניית הרגלים, פיתוח כבוד לאחר, אחריות ועוד, הן ביחס לכלבים והן ביחס לילדים אחרים. כלבנות במוסדות החינוך השונות, אלה שיעורים המספקים לתלמידים הזדמנות להתחבר עם בעלי חיים חיוביים ונאמנים, תוך הקניית מגוון רחב של כישורי חיים וידע מעשי.
כלבנות במוסדות חינוך – במגוון מסגרות
אחד ההיבטים הראויים לציון בנושא של כלבנות במוסדות חינוך, זה שניתן לשלב זאת במגוון רחב של מסגרות ובשלל גילאים. לא מדובר רק בכיתות רגילות ולא מדובר רק בבתי ספר לחינוך מיוחד.
כלבנות במוסדות משתלבת היטב במגוון רחב של בתי ספר, חינוך יסודי ועל יסודי, חינוך רגיל וחינוך מיוחד. כלבים וילדים יוצרים קשר מיוחד ויוצא מן הכלל, כמעט בכל מצב ובכל גיל.
כלבנות במוסדות חינוך מיוחד
אגב, במסגרות החינוך המיוחד, כלבנות הינו שיעור או מפגש אם תרו לקרוא לו כך, בעל ערך מיוחד. זו חוויה ייחודית וטיפולית לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, על רקע פיזי או רגשי.
לנוכחות כלבים יכולה להיות השפעה מרגיעה, הפחתת חרדות, והקניית סביבה תומכת. אבל גם בבתי ספר רגילים, שיעורי כלבנות מעניקים למשתתפים יתרונות בלתי רגילים.
היתרונות של כלבנות במוסדות חינוך
אפשר להצביע על מגוון יתרונות של כלבנות במוסדות חינוך. ראשית, יש כמובן את השמחה של שיעורים עם כלבים. אחד היתרונות העיקריים הוא טיפוח אהבה לבעל חיים ויצירת הבנה בכלבים.
לתלמידים המשתתפים עשויה להיות חיבה לכלבים או שהם לומדים לפתח אהבה כזאת לאחר מפגש או שניים. זו מסגרת שבה הילדים יכולים ללמוד יותר על כלבים, ההתנהגות שלהם, הצרכים שלהם.
כישורי חיים בשיעורי כלבנות
כלבנות במוסדות חינוך מאפשרת לילדים לקבל כישורי חיים מפתיעים. למשל התלמידים לומדים על אחריות, כשהם מטפלים בכלבים. לומדים על אמפתיה לאחר, ברמה הרגשית. הילדים רוכשים מיומנויות לפתרון בעיות ועמידה באתגרים של טיפול, מתן פקודות, שליטה במצב ואילוף.
בד בבד, כלבנות במוסדות חינוך מהווה הזדמנות לפעילות גופנית בריאה. לתלמידים יש הזדמנות להתרוצץ ולשחק עם הכלבים, במקום להיות בתקשורת עם חברים דרך מסכים או לשבת כל הזמן.
כלבנות ותמיכה רגשית
לא פחות חשוב, שיעורים אלה מספקים תחושה של חברות ותמיכה רגשית. כלבים ידועים כיום כבעלי נוכחות מרגיעה, ממש טיפולית. להרבה ילדים הם עוזרים להפחית מתח וחרדה. זה מועיל לתלמידים בכלל ולאלה הסובלים מבעיות רגשיות או התנהגותיות בפרט.
כלבנות במוסדות חינוך – מה לומדים
תוכנית הלימודים של כלבנות במוסדות חינוך היא שילוב של היבטים תיאורטיים ומעשיים. שיעורים אלה נועדו להקנות לתלמידים הבנה בטיפול והתנהגות מול כלבים. בחלק התיאורטי של כלבנות במוסדות חינוך, הילדים לומדים להבין יותר על ההיסטוריה של התפתחות כלבים וביות הכלבים, כיצד כלבים מתקשרים ומבינים זה את זה, מה הם גזעי הכלבים ולמה יש כל כך הרבה גזעים.
בשיעורים לומדים על הפסיכולוגיה של התנהגות כלבים. עקרונות האילוף וחינוך של גורים או כלבים בוגרים. המאפיינים המיוחדים של גזעים פופולריים. מהו תפקידו ומה אחריותו של מאלף כלבים. איך לזהות ולטפל בבעיות התנהגות אצל כלבים.
כלבנות במוסדות החלק המעשי
בחלק המעשי שהילדים מאוד מתחברים אליו ואוהבים אותו, יש אינטראקציה ממשית בין תלמיד לכלב. המדריכים שהם גם מאלפים מקצועיים, מלמדים את התלמידים איך לעודד ולכוון כלבים לבצע פעולות רצויות. איך ללמד את הכלבים לבצע פקודות חיוניות כגון לשבת, להישאר במקום, לבוא.
אם מדובר ביותר מאשר כלבנות בסיסית, הילדים ילמדו טכניקות ותרגילים מורכבים אף יותר. לומדים לא רק איך לשחק עם הכלבים אלא גם איך ללמד והורות להם לבצע משימות מורכבות.
במסגרת הפעילות ניתן ללמוד על המשמעות של כלבים עובדים, איך להבהיר לכלב מתי זמן למשחק ומתי זמן לעבודה. מתנסים מול הכלבים בהתמודדות עם קושי או בעיות התנהגות, למשל נבחנות, אגרסיביות, פחד של הכלב וכדומה.
לומדים "לקרוא" את שפת הגוף של הכלב ועוד. על ידי השילוב הזה שבין ידע תיאורטי עם ניסיון מעשי, כלבנות במוסדות חינוך מביאה תועלת רבת ערך ויכולת ממשית לטפל בכלבים וייצר משמעת וסדר לפי הצורך.
ערכים שמקבלים התלמידים בכלבנות במוסדות חינוך
כלבנות במוסדות חינוך מביאה עימה יתרונות מרובים, שלא כולם נראים במבט ראשון. בין היתר, התלמידים המשתתפים לומדים, ומתפתחים נהנים מכל אלה:
- עבודה בקבוצה –
התלמידים לומדים לשתף פעולה ולעבוד כצוות. למשל בתרגילי אילוף קבוצתיים או בטיפול משותף בכלבים.
- כלים לחיים –
השתתפות מקנה דייקנות לתלמידים, שצריכים לאלף כלבים וללמד אותם תרגילים שונים. הדיוק היא תכונה חיונית להצלחה, הן בלימודים, והן בעולם העבודה כבוגרים.
- סבלנות ואורח רוח –
עבודה עם כלבים דורשת סבלנות והתמדה. התלמידים לומדים כי התקדמות שלהם ושל הכלב מגיעה לעתים קרובות בהדרגה ובמאמץ מתמשך אך מתמגל.
- אי הצלחה והתמדה –
לא כל אימון, אילוף או אינטראקציה עם כלב יתנהלו מושלם. התלמידים לומדים כיצד להתמודד עם כישלון, להסתגל ולהתגבר, להמשיך להשתפר.
קשיים ואתגרים הם חלק מהחיים, ושיעורי כלבנות מלמדים את התלמידים להתמיד, עד שהם מגיעים להצלחה.
- עזרה לאחר –
תלמידים מסייעים זה לזה, כאשר הם מתמודדים עם אתגרים של אילוף כלבים או טיפול בכלבים. זה מטפח תחושה של חברות ואמפתיה. כמו כן, זה מלמד את התלמידים לפנות לעזרה בעת הצורך, בין אם ממדריכים ובין אם מילדים אחרים.
- אהבה לעולם –
אינטראקציה עם כלבים מסייעת לתלמידים לפתח רגישות לבעלי חיים ולבני אדם. וכמובן טיפול ביצור חי, יוצר תחושה של אחריות עם מסוגלות.
כל אלה הם ערכים וכישורי חיים מועילים ומתגמלים בין אם בשיעורי הכלבנות ובין אם מחוצה להם.
עוד תועלות של כלבנות במוסדות חינוך
תוכניות של כלבנות במוסדות חינוך יכולות להשתלב ביעדים חינוכיים וחברתיים רבי ערך. כך למשל, בתי ספר יכולים לשלב פעילויות עם כלבים כחלק מתוכניות לפיתוח מנהיגות.
התלמידים לומדים כיצד להפגין התנהגות, אסרטיביות ומנהיגות חיובית מול כלבים, תוך שימת דגש על תכונות כמו תקשורת, ביטחון ואחריות.
התנדבות ועזרה לקהילה
ניתן לעודד תלמידים המשתתפים בשיעורי כלבנות במוסדות חינוך לגלות מעורבות בקהילה. למשל לסייע ולהתנדב בעמותות כלבים וכלביות. יישום הידע והמיומנויות שקיבלו הילדים מאפשר להם לתת בחזרה ולשאוב סיפוק.
כלבים במוסדות ושליטה עצמית
פעילויות עם כלבים יכולות לסייע גם לנוער בסיכון. התלמידים מקבלים כלים בוני ביטחון, התמקדות בצמיחה אישית, הערכה עצמית ושינוי התנהגותי שנובע מקשר חיובי עם כלבים.
המשמעת והסבלנות הנדרשות בעבודה עם כלבים מביאות לעיתים קרובות לשיפור השליטה העצמית, בקרב ילדים בעלי צרכים מיוחדים או בעלי הפרעות קשב. עבור תלמידים, עבודה עם כלבים מאפשר לבנות גישה בריאה של מערכות יחסים.
מיומנויות הנרכשות באמצעות פעילויות עם כלבים מחזקות את יכולתם של התלמידים לבנות מערכות יחסים בריאות עם חברים, משפחה, בבית הספר ובקהילה.
מעורבות חיובית בקהילה
ראוי לציון שיש תלמידים שממנפים את הפעילות עם הכלבים, לכדי פעילות חברתית נוספת. למשל ביקור קשישים וניצולי שואה, עבודה עם תלמידי חינוך מיוחד או חונכות לתלמידים צעירים.
אין ספק כי הרבגוניות של פעילויות עם כלבים בבתי ספר מאפשרת לרתום את ההשפעה החיובית בדרכים נוספות ושונות לטובת התלמידים ולטובת הקהילה.
כלבנות במוסדות החינוך – פנסיון כלבים
כחלק מהעבודה בבית הספר עם התלמידים, חשוב גם להראות ולהציג לתלמידים המשתתפים, את "העולם שבחוץ". בבית הספר ובכיתה התלמידים חווים כלבים בצורה אחת. במהלך השנה, נרצה לבקר בכלבייה אשר משמש גם כפנסיון כלבים, שבו התלמידים יוכלו להיות לעזר, להעניק לאחר, לפגוש כלבים נוספים, ולתרום מזמנם עבור כלבים חסרי בית, אשר מועמדים לאימוץ.
לסיכום –
כלבנות במוסדות חינוך אינו רק טרנד או שעת כיף בבית הספר. זהו כלי חינוכי רב השפעה, שיש לו פוטנציאל לעצב תלמידים בטוחים בעצמם, אמפתיים, אחראיים ומודעים יותר מבחינה רגשית וחברתית.
החינוך בעזרת כלבים וערכים מסוג זה, מביאים תוצאות מעבר לספרי הלימוד והישיבה בכיתות. התלמידים, הצוות החינוכי ובתי הספר בכלל, נהנים ממגוון חוויות ויתרונות.
הצטרפו אלינו, ואפשרו לתלמידים והילדים שלכם, לקחת חלק בפעילות עם כלבים בבית הספר בו הם לומדים, או שאתן ואתם מחנכים בו. זו דרך נפלאה לייצר דברים גדולים וטובים לכולם.
בנוסף, אנו ממליצים להכיר את הכלי הטיפולי שלנו, שפותח במיוחד עבור ילדים ונוער אשר לוקחים כחלק בלמידת תחום הכלבנות. 'כל הכלבים כולם – מגדיר הכלבים העולמי' קלפים עתירי ידע אודות עולמם הנפלא של הכלבים, אשר משמשים ככלי טיפולי נהדר.
למעבר לחנות שלנו, לחצו כאן