בעיות התנהגות בכלבים

תוכן עניינים

בעיות התנהגות בכלבים זו נושא שכולם מכירים. ישנם מנעד רחב מאוד של בעיות התנהגות, וההגדרה של בעיות התנהגות בכלבים, היא די רחבה.

כלבים מביאים הביתה שמחה, חברות ונאמנות ללא גבול, ועם זה אין ויכוח. הם מכניסים אור לחיינו. עם זאת, כמו כל מערכת יחסים, לא תמיד הכל מתחיל חלק או מתנהל ללא אתגרים.

במקרה של חברינו הכלבים, אתגרים עשויים לצוץ כאשר הם לובשים צורה בשם בעיות התנהגות. במאמר שלפניכם, נפרט ונסביר מהן בעיות התנהגות בכלבים, איך להתמודד נכון, האם אפשר למנוע אותן ועוד מידע מועיל וחשוב בנושא זה.

מהי בעיית התנהגות אצל כלבים

הגדרת בעיות התנהגות בכלבים אינן תמיד עניין פשוט וקל. אפשר לומר כי בעיות התנהגות הן יותר מאשר מעשה בודד של שובבות, פריקת עול רגעית או כלב שלא מקשיב מפעם לפעם.

בעיות התנהגות כוללות מגוון התנהגויות בלתי רצויות, שעלולות להשפיע על איכות חייהם של הכלבים, ועל איכות החיים של הבעלים גם יחד. בנוסף, יש התנהגויות, שעלולות ליצור סיכון לכלב עצמו, לבעלים או לסביבה (בעלי חיים אחרים, חיות ורכוש).

מה כוללת בעיית התנהגות

בעיות התנהגות בכלבים כוללות בין היתר התנהגויות כגון תוקפנות, נביחות מוגזמות, חרדת נטישה, התנהגות הרסנית בבית ועוד. מה שהופך התנהגויות כאלה לבעייתיות זה לא רק הסוג אלא למעשה התדירות, העוצמה או משך הזמן שהן קורות. מקרה בודד של נביחות על חתול חולף לרוב לא ייחשב לבעיה, אבל נביחות בלתי פוסקות לאורך כל היום עשויות בהחלט להיות בעיה של ממש.

חשוב להדגיש כי בעיות התנהגות בכלבים אינן רק תוצאה של טבעו המולד של הכלב. גורמים שונים, למשל חוויות מוקדמות, חוסר חינוך, חוסר חשיפה נכון או חוסר גבולות ומשמעת אצל הכלבים שלנו, עשויים להוביל לבעיות התנהגות רבות, ולעיתים קשות. הבנת סיבות אלה הן צעד חשוב לקראת טיפול יעיל בבעיות התנהגות אצל כלבים.

בעיות התנהגות אצל כלבים – האומנם

הגדרת בעיות התנהגות בכלבים דורשת שימת לב הן לכלב שלכם והן לציפיות האישיות שלכם. הרי מה שעשוי להיחשב להתנהגות בעייתית במצב אחד או אצל משפחה אחת, יכול להיות נורמלי לחלוטין במצב אחר או בעיני משפחה אחרת.

לדוגמה –

  •  התנהגות מגוננת של כלב שמירה עשויה להיות רצויה למי שמאמץ כלב שמירה. בהקשר אחר, התנהגות מגוננת מאוד עשויה להיחשב לתוקפנות מסוכנת.

  • עלייה על ספות היא דבר שמותר לכלב בבית אחד, אבל עבור משפחה אחרת רביצה ועלייה על הספה היא בעיה חמורה בהחלט.

ובל נשכח שכל כלב הוא ייחודי, עם הטמפרמנט שלו, הנטייה הגנטית שלו וניסיון החיים וההיסטוריה שלו. מה שעשוי להיחשב כבעיה עבור כלב אחד לא ייחשב בהכרח לבעיה עבור כלב אחר. אי לכך, הגדרתה של בעיית התנהגות צריכה לקחת בחשבון את הנסיבות והמאפיינים הספציפיים של הכלב המדובר והגדרת מה שאתם רואים כבעיה או כמצב תקין.

שימו לב, זיהוי מוקדם של בעיות התנהגות מועיל מאוד. בעיות מסוימות עשויות להתחיל בקטן ולהתגבר מאוד עם הזמן, אם מתעלמים מזה או לא מטפלים בכך. התנהגויות שעשויות להיראות בתחילה בלתי מזיקות, נניח חרדה קלה או נהימות מדי פעם, יכולות להתגבר לכדי בעיות חמורות יותר ללא התמודדות מותאמת.

הגדרת בעיות התנהגות

מכאן יוצא ומובן, כי אנו הבעלים הם אלו שמגדירים האם יש בעיה או אין. יחד עם זאת, חשוב להבין גם את הכלב שלנו.

לעיתים מה שלנו נראה כבעיה, היא אינה בעיה עבור הכלב, ומה שנראה כי הוא אינו בעיה עבורנו הבעלים, לעיתים יכולה להיות בעיה עבור הכלב.

  • התנהגות נורמלית לכלב וסבילה לבעלים

  • התנהגות נורמלית לכלב ושאינה סבילה לבעלים

  • התנהגות לא נורמלית לכלב ושאינה סבילה לבעלים

  • התנהגות לא נורמלית לכלב וסבילה לבעלים

שלילה של בעיה רפואית

מלבד זאת, בעיות התנהגות יכולות להצביע על בעיות בריאות ובעיות פיזיות. כאב או אי נוחות יכולים להוביל להתנהגות תוקפנית. ירידה קוגניטיבית בכלבים מבוגרים יכולה לגרום לבלבול ושינוי בהתנהגות. לכן, תמיד חשוב לשלול סיבות רפואיות לפני טיפול בבעיות  התנהגות.

סוגי בעיות התנהגות נפוצות בכלבים

בעיות התנהגות בכלבים יכולות להתבטא במגוון צורות. חשוב שכל בעלים של כלב יכירו את הבעיות הנפוצות. זה יעזור לספק את הטיפול או התמיכה הדרושים.

  • אגרסיביות –

תוקפנות אצל כלבים מופיעה בצורות שונות, בעיקר על בסיס הרקע לבעיה. תוקפנות יכולה להתבסס על פחד, יש תוקפנות דומיננטית, תוקפנות טריטוריאלית, תוקפנות נרכשת ועוד. התנהגויות אלה יכולות להיות מסוכנות ודורשות אילוף.

  • חרדת נטישה –

כלבים הם בעלי חיים חברתיים. רבים מהם נעשים חרדים יתר על המידה כאשר מפנקים אותם מידי, ולא מלמדים אותם להישאר לבד. זה יכול לגרום להתנהגות קיצונית בבית, לנביחות בלתי פוסקות, הרס הבית, כרסום עצמי עד זוב דם, נשיכת זנב וכדומה.

לכן, יש להתייחס לסימנים של חרדת נטישה ולטפל בכך בסבלנות.

  • הרס רכוש בבית או בחצר –

לעיסת רהיטים, חפירת בגינה, קריעת מצעים ונזק לחפצים אחרים, כל אלו התנהגויות נפוצות של התנהגות לא רצויה שעלולה גם להזיק לכלב. פעולות אלה יכולות להיות תוצאה של שעמום, והסיבה היא חוסר פעילות גופנית נכונה ומעט מידי גירוי מנטלי.

  • נביחות מרובות לאורך היום/הלילה –

בעוד נביחות הן צורה טבעית של תקשורת בכלבים, נביחות מוגזמות יכולות להוות מטרד עבור הבעלים או השכנים. זיהוי הסיבות לנביחות ושימוש בטכניקות אילוף וחיזוקים חיוביים יכולים לסייע להפחתת נביחות.

  • פחדים –

כלבים יכולים לפתח פחדים הקשורים לחפצים, למצבים או לרעשים חזקים. לדוגמה, סופות רעמים או זיקוקים, אזעקות או קולות רמים אחרים יכולים לעורר חרדה קיצונית. שיטות של חשיפה הדרגתית ותשומת לב מהבעלים יכולות לסייע בהפחתת פחדים כאלה.

בעיות התנהגות נפוצות בגזעי כלבים

בעיות התנהגות מסוימות נוטות להיות נפוצות יותר בגזעי כלבים מסוימים, על רקע נטיותיהם הגנטיות ותפקידיהם בימים קדומים, לצד בני האדם. הנה כמה דוגמאות של בעיות התנהגות בכלבים לפי נטייה בגזעים נפוצים:

  • רועה גרמני –

רועה גרמני, המשמש לעתים קרובות בתפקידי עבודה בכוחות משטרה וצבא, ידועים באינטליגנציה ובאינסטינקטים ההגנתיים שלהם. עם זאת, תכונות אלה יכולות לפעמים להוביל לבעיות התנהגות אם לא מצליחים לתעל אותם היטב.

למשל, כלב רועה גרמני עשוי להפגין תוקפנות טריטוריאלית. אם כלב מגזע זה אינו נחשף לכלבים אחרים או לאנשים כאשר הוא צעיר, הוא עלול להיות מגונן יתר על המידה או להיות חשדן ותוקפן מדי כלפי זרים. אילוף וחשיפה לכלבים מגיל צעיר חיוניים לכלב מגזע כזה, כדי להבטיח שיהיה מאוזן וצייתן יותר.

בנוסף, לכלבים מגזע רועה גרמני יש אובססיביות יתר, שחשוב להבין אותה ולנתב אותה לדברים טובים, לפני שהכלב ינכס לעמו מטרה לאובססיה שלו.

  • פודל –

כלבים אינטליגנטיים מאוד, המגיעים בגדלים שונים. האינטליגנציה שלהם מאפשרת להם ללמוד מהר, אבל זה יכול גם להוביל לשעמום ולבעיות התנהגות, אם לא מספקים להם סביבה עם גירויים.

פודלים זקוקים לגירויים כדי שלא לפתח התנהגויות הרסניות בבית, נביחות מוגזמות ועוד. עם יחס נאות, משחק ואילוף, הם יכולים לשגשג.

  • בורדר קולי –

כלבים אינטליגנטיים ואנרגטיים. עלולים לפתח בעיות התנהגות אם לא מספקים להם גירוי מנטלי ופיזי לאורך היום. הם עשויים להפגין התנהגויות אובססיביות, משום שבטבע שלהם הם כלבי עבודה, רועי צאן וחובבי ריצה.

בנוסף, אחת מהבעיות ההתנהגות הנפוצות בגזע, הוא רדיפה אחרי דברים זזים, כחלק מהפעילות היצרית של הגזע.

  • צ'יוואווה –

כלבים זעירים אלה עלולים לפתח התנהגות של תוקפנות או נביחות מוגזמות בשל פינוק יתר מצד הבעלים, וגוננות יתר מצד הבעלים. חינוך והדרכה צמודה יכולים לעזור.

  • לברדור רטריבר –

גזע זה ידוע בהתנהגות שמחה ורמת אנרגיה גבוהה. זה עלול להוביל לקפיצה על אנשים או למשיכה מוגזמת וחזקה ברצועה ובקולר בזמן טיול והליכה. פריקת אנרגיה על ידי משחקים ואילוף לפקודות משמעת, עוזרים להתמודד עם זה בהצלחה יתרה.

הערכה, אבחון ואיך להתמודד

זיהוי ואבחון של בעיות התנהגות אצל כלבים מועילים לפיתוח אסטרטגיית בניית תוכנית טיפול לרווחת הכלב ובעליו. רצוי מאוד לפנות למאלף מוסמך בעל ניסיון בבעיות התנהגות. מאלפים יכולים לבצע הערכה יסודית של התנהגות הכלב, זיהוי הטריגרים והתגובות שלו.

לעיתים נדרשים כלי אבחון והערכות שונות, כגון שאלוני התנהגות ותצפית. כלים אלה מסייעים לאנשי מקצוע להבין את חומרת הבעיות ואת הגורמים הבסיסיים להן. לפעמים נדרשת בדיקה רפואית שכן  בעיות התנהגות יכולות להיות קשורות לבעיות או מחלות פיזיות.

פתרון לבעיות התנהגות בכלבים

מניעה היא הדרך הראשונה וההתחלה לפתרון בעיית התנהגות בכלבים. מניעה מאפשרת התמודדות עם בעיות התנהגות קיימות, מיגור חזרתיות בעיה, ובטח שלא לאפשר לבעיות אחרות לצוץ.

ניתן להשיג זאת למשל על ידי שימוש בכלוב אילוף בגיל צעיר. הדבר החשוב ביותר אצל גורים בשלב חינוך גורים הוא כל נושא החשיפה, שמסייעת לכלבים להסתגל היטב למצבים שונים, ופחות לפתח בעיות התנהגות שקשורות לחוסר חשיפה.

שיעורי אילוף גורים הם הזדמנויות מצוינות ללמד משמעת בסיסית, התנהגות נכונה ושיפור התקשורת עם הכלב שלכם. עבודה מוקדמת מציבה בסיס ללמידה גם הלאה, בהמשך.  

לסיכום –

בעיית התנהגות היא מה שאנחנו מחליטים שהיא. הדרך הטובה ביותר לפתור בעיית התנהגות, היא ראשית על ידי מניעת החזרתיות שלה.

חשיפה בגורות, בניית בסיס חזק, קשר איתן עם הכלב, עבודה על פקודות עם הכלב, מתן גירויים פיזיים ומנטליים הם אלו שיסייעו בדרך לפתירת הבעיה.

בעיית התנהגות אינה נעלמת מעצמה. אם יש כרגע בעיית התנהגות עם הכלב, לא לחכות, ולטפל בה באופן מידי. אם תתעלמו ממנה, או תחשבו שבעיית ההתנהגות אצל הכלב תחלוף פתאום, אתם עלולים לטפח את הבעיה, ולבסוף תצטרכו להתמודד עם הבעיה בעוצמה גבוהה יותר.

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן