גינת כלבים – כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

גינת כלבים הוא נושא די שנוי במחלוקת. רוב בעלי הכלבים לוקחים את הכלבים שלהם לגינת הכלבים הקרובה לביתם, אך האם ההגעה לגינה היא נחוצה? טובה לכלבים שלנו, או שהיא פשוט טובה לנו בעלי הכלבים?

גינות כלבים הן יותר מסתם אזורים שבהם כלבים יכולים לרוץ חופשי. גינת כלבים נועדה להעניק לכלבים את היכולת להשתחרר מהקולר והרצועה, לייצר אינטראקציה עם כלבים נוספים והכי חשוב, לאפשר להם להתעייף. במאמר שלפניכם נסביר הכל על מה שנקרא גינת כלבים, החשיבות שלהם, התמורה והתרומה שלהם לכלב (אם בכלל), כללי התנהגות מקובלים, עשה ואל תעשה ועוד הרבה.

החשיבות הרבה של גינת כלבים

גינות כלבים מהוות סביבה שבה כלבים יכולים לעסוק בפעילות גופנית כמו ריצה, משחקי מסירות עם הבעלים ("לך תביא"), ומשחק עם כלבים אחרים.

פעילות גופנית סדירה מסוג זה מסייעת לכלבים לשמור על משקל בריא, שרירים חזקים וכושר. השמנת יתר כיום היא בעיה לא קטנה בקרב כלבי בית. משקל עודף מוביל לבעיות בריאותיות שונות וגינות כלבים מהוות מרחב בטוח ונוח שם אפשר לשרוף קלוריות ולשמור על משקל תקין. כך מפחיתים את הסיכון לבעיות הקשורות להשמנת יתר.

הגינות חשובות לא פחות גם מפני שבהן אפשר לקיים אינטראקציה עם כלבים אחרים. זה חיוני להתפתחות החברתית של הכלב. גינות כלבים הן מקום אידיאלי עבור כלבים לפגוש ולרחרח כלבים אחרים, ללמוד רמזים חברתיים ואת "שפת" הכלבים וכן לפתח התנהגויות טבעיות (שכן הכלב הוא חיה חברתית מטבעו).

כלבים זקוקים לגירוי מנטלי. המראות, הריחות והקולות בתוך גינת כלבים מהווים כולם יחד חוויה מעשירה. הגירוי המנטלי מעסיק את מוחם של הכלבים, זה ומונע שעמום, שעלול להוביל להתנהגויות הרסניות בבית כמו נשיכת נעליים, נביחות ועוד. הגינה מאפשרת לכלבים לרוץ, להשתולל, ולשחרר אנרגיה פיזית שנאגרה במהלך היום.

גינת כלבים – קהילה של כלבים וחובבי כלבים

גינות כלבים בעלות ערך, ולא רק לכלבים. בגינות אלה צומחת תחושה של קהילה בקרב בעלי כלבים. שימו לב כי גינות כלבים הן המקום הנכון למפגש, אזור שבו כולם גם יחד אוהבים כלבים. בעלים מרקעים שונים יוצרים חברויות וקשרים שנמשכים גם מחוץ לגינה. בעלי כלבים מספרים זה לזה טיפים ומידע, עצות לגבי טיפול בחיות המחמד שלהם. הקשרים הנרקמים בגינות כלבים גם מוכיחים את עצמם בעת צרה, כגון אובדן הכלב ואפילו מצוקות אישיות. קהילת  חובבי הכלבים יכולה לספק עזרה הדדית, ממש כמו סוג של משפחה.

כמו כן, גינות כלבים הן סביבה מעשית כדי לעבוד על האילוף וההתנהגות של הכלב. בעלים מנוסים מסבירים לחדשים על שיטות וטכניקות למשמעת. בגינות הבעלים יכולים ללמוד על המאפיינים, הצרכים ואפילו ה"מוזרויות" של כלבים, וזה עוזר לטפל בכלב האישי של כל אחד מאיתנו. וכמובן, גינות כלבים מאפשרות לבלות זמן איכות עם הכלב, מחזקות את הקשר על ידי משחק, התרגעות ושלווה יחד. אגב, בדיוק כפי שכלבים מרוויחים מפעילות גופנית, כך גם בעליהם. ביקורים קבועים בפארק הכלבים מעודדים פעילות גופנית וזה בונוס של ממש!

מפת גינות כלבים בישראל

ברחבי הארץ קימות אינספור גינות כלבים. לשמחתנו, ישנה מפה, בה ניתן לראות את גינת הכלבים באזורכם.

לכניסה למפה, לחצו כאן.

כללי התנהגות ובטיחות בגינות כלבים

על מנת שכולם ייהנו מיחס בגינת הכלבים, כדאי לשמור על כמה כללים:  

  • הבעלים האחראים מוודאים שהכלבים שלהם מחוסנים, מטופלים, וללא כאבים פיזיים.

  • צריכה להיות הבנה של הבעלים, לגבי ההתנהגות והמזג של הכלב שלו. כלבים תוקפניים, דומיננטיים, פחדנים או לא מסורסים, עשויים להיות בעיה וסכנה גדולה לשאר האנשים והכלבים בגינת הכלבים.

  • הכלבים צריכים להיות קשורים ברצועה, עד לרגע שנמצאים בתוך הגינה והשער נסגר אחריכם.

  • לימוד כלבים פקודות בסיסיות כמו "בוא!" "אליי" או "ארצה!" זה חשוב מאוד בסביבה עתירת הגירויים של גינת כלבים. זה מאפשר לבעלים לשמור על שליטה ולמנוע בעיות.

  • גינות כלבים מצוידות לרוב עם כניסה של שער כפול. זאת כדי למנוע מכלבים לצאת החוצה כאשר אחרים נכנסים או יוצאים. אל תשאירו את השערים פתוחים ביחד.

  • על הבעלים להשגיח על הכלב בגינה. תשומת לב והתערבות בעת הצורך יכולים למנוע מריבות.

  • בעלים אחראיים מנקים אחרי כלביהם, ומבטיחים סביבה נקייה והיגיינית לכולם. יש להשתמש בשקיות איסוף קקי כראוי. 

תפעול ואחזקה של גינת כלבים

  • חשוב שתהיה השקעה נאותה ותחזוקה של גינות הכלבים, לרווחת קהילת חובבי הכלבים, במיוחד במרחבים עירוניים.

  • גינות כלבים רבות מתמודדות עם צפיפות בשעות השיא. הפתרונות עשויים לכלול הרחבת גודל הגינה או שימוש בטכנולוגיה לניהול כמות המשתמשים בגינה על פי שעות.

  • ראוי לשקול יצירת אזורי משחק נפרדים לכלבים קטנים וגדולים, כדי לסייע בהפחתת הצפיפות ובמניעת פציעות קשות של כלבים קטנים ע"י כלבים גדולים.

  • תחזוקה שוטפת חיונית לשמירה על גינות כלבים בטוחות ונעימות. במידת הצורך אפשר לשקול פעילות מתנדבים לניקוי ואחזקה.

  • עבור אנשים מוגבלים ולכלבים מבוגרים או פגועים, רצוי לאפשר נגישות לפחות בחלק מגינות הכלבים.

הסכנות של גינות הכלבים

בנוסף לכל הטוב שגינת הכלבים מציע, צריך גם לזכור שמדובר שסביבה לא טבעית לכלבים שלנו.

כלבים הם חיה של להקה, ובגינות הכלבים אנחנו אוכפים עליהם להיות חלק מלהקה, בניגוד לרצונם. מה שקורה במקרים כאלו, זו סביבה שמייצרת המון מתח והמון לחץ על הכלבים שלנו. מה שלנו נראה כמשחק תמים, עבור הכלבים שלנו זה הוכחת יכולות, בניית מדרג, מיקום מעמדות ועוד הרבה.

כאשר יש כלב שלא מסתדר עם כל הכלבים, או כלב לא מסורס, כל "בילוי" שכזה בגינת הכלבים הופך ללא נעים לכלב שלנו, ואפילו יכול להסתיים באסון.

הגדרות המקיפות את הגינה משפיעות על הכלבים שלנו. יש כלבים שהגדרות יתנו להם תחושה שאין לאן לברוח בעת צרה, שהם כלואים מה שלא ישאיר להם ברירה אלא להגן על עצמם אם ירגישו מאויימים. יש כלבים שמטבעם טריטוריאלים יותר והגדרות יתנו להם תחושה של טריטוריה מוגדרת. כלבים חדשים שנכנסים לגינה היו בענייהם כפולשים והיחס אליהם יהיה בהתאם.

בנוסף, ישנם בעלי ככלבים שמביאים איתם צעצועים על מנת לשחק עם הכלב בגינה. מדובר בסכנה של ממש שכן רוב הכלבים מתייחסים לצעצוע כאל כציד לכל דבר, ולכן מטבעם ירחיקו כלבים אחרים שיתקרבו לצעצוע שלהם בכל דרך אפשרית. פעמים רבות כשצעצוע נזרק בסביבה עם הרבה כלבים שלא מכירים זה את זה ואין בניהם היררכיה ברורה מתחיל קרב על הצעצוע.

מתקנים לאימון בגינת כלבים

בגינות הכלבים השונות ישנם מתקנים שונים. המתקנים מאפשרים לנו הבעלים, לייצר אימון פיזי עם הכלב שלנו, לאתגר אותו ביכולות שלו, ולאתגר אותנו בעלי הכלבים ביכולות האילוף שלנו. בנוסף, אימון מסוג זה מאפשר לנו לבנות מערכת יחסים חזקה עם הכלב, ולבנות בסיס עמוק לאמון, ובכך הכלב יהיה קשוב לנו יותר ואפילו יאהב אותנו יותר.

אילו מתקנים יש בגינת כלבים

  • רמפת דו שיפועית מעץ

  • דלגיות מעץ

  • רמפת ריצה מעץ

  • מדרגות טיפוס מעץ

  • מנהרת זחילה מפלסטיק

  • מנהרת זחילה מעץ

  • קורות הליכה מעץ

  • רמפת קפיצה

  • מעבר בין עמודים מעץ

  • קיר קפיצה מעץ

  • עלה ורד מעץ

  • קיר קפיצה 3 גבהים

  • טבעות קפיצה בגבהים שונים

  • משטחי קפיצה מדורגים

  • מנהרת צינור מפותלת מפלסטיק

  • מתקן טיפוס רב תכליתי המשלב מנהרת זחילה, גרם מדרגות ורמפת ריצה

לסיכום –

גינת כלבים היא טובה, כאשר היא ריקה. לכו עם כלבכם לגינת כלבים כאשר נמצא שם כלב אחד שאתם מכירים מאוד טוב, או ללא כלבים כלל. בצעו עם הכלב שלכם אימונים בגינת כלבים, ותשאירו את הנייד בצד, הגינה זו הזדמנות מצוינת לחזק את הקשר ואת הבסיס הטוב שיש לכם עם הכלבלבים שלכם.אל תביאו אוכל, אל תביאו צעצועים, ותמיד היו ערניים לסביבה בה הכלב שלכם נמצא, ועם הכלבים שאיתם הוא מייצר אינטראקציה בגינת הכלבים.

וגם לא נסיים בלי לתת לכם טיפ קטן של גיבורים, אז בבקשה, שהיציאה וההגעה לגינה לא תחליף טיול, אלא תהיה בנוסף לטיול שמגיע לכלבים שלכם, זה חשוב להם. כשאתם מסיימים בגינה אחרי שהכלב שלכם נהנה והשתולל, תעשו איתו טיול רגוע, תעזרו ו להוריד אנרגיות, להסדיר נשימה, ובכך גם הכניסה הביתה תהיה רגועה ונינוחה יותר.

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן