התניה קלאסית התניה אופרנטית

תוכן עניינים

בתחום אילוף הכלבים, הבנת העקרונות מאחורי שינוי התנהגות היא המפתח לטיפוח קשר חזק וחיובי בין בני אדם לבין חברינו ההולכים על ארבע. התניה קלאסית התניה אופרנטית הן שתי טכניקות בסיסיות שעיצבו והשפיעו באופן משמעותי, על אילוף הכלבים במובנו המודרני. התניה קלאסית התניה אופרנטית הן טכניקות אשר פותחו באמצעות ניסויים ומחקרים מעמיקים. שני אלה הוכיחו את עצמם ככלים רבי ערך באילוף ובעיצוב התנהגותו של הכלב, שיפור כישוריו ופתרון בעיות התנהגות.

התניה קלאסית התניה אופרנטית פבלוב

בואו נדמיין את אחד הניסויים הקלאסיים בתחום של התניה קלאסית התניה אופרנטית. נשמע צליל פעמון אשר מלווה עם הופעתה של ארוחה טעימה המוגשת לכלב. עם הזמן, עוד לפני שהאוכל מובא לכלב, עצם קיום צליל הפעמון גורם לפה של הכלב להתמלא ברוק, בציפייה לקבלת מזון. תופעה זו, הידועה בשם התניה קלאסית, נמצאת בלב עקרונות אילוף חשובים של מאלפי כלבים.

התניה קלאסית עוסקת ביצירת אסוציאציות, קשרים, בין גירויים לבין יצירת תגובות. אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר להתניה קלאסית באה ממחקרו של המדען פבלוב על כלבים. הוא הבחין שכלבים היו מזילים ריר לא רק כאשר הוגש להם מזון, אלא גם כאשר הם שמעו אך ורק את הצליל של פעמון שהוצמד באופן עקבי למזון. ניסוי פשוט זה הניח את הבסיס להבנת האופן שבו כלבים – ובעצם כל בעלי החיים (כולל בני אדם), יכולים ללמוד לקשר רמזים מסוימים עם תוצאות מסוימות.

התניה קלאסית, מה זה אומר

בתחום אילוף כלבים, ההתניה הקלאסית כוללת חיבור של גירוי ניטרלי ביחד עם תוצאה רצויה, כדי לעורר תגובה. על ידי קישור חוזר ונשנה של הגירוי הניטרלי יחד עם חוויה חיובית, כלבים מתחילים לקשר בין השניים ולהגיב לגירוי הניטרלי הקודם בדרך רצויה.

לדוגמה, אם אתה רוצה לעזור לכלב שלך להתגבר על קושי או פחד בעת מפגש עם אנשים זרים, אתה יכול להשתמש בהתניה קלאסית על ידי חשיפת הכלב לאנשים ידידותיים תוך מתן פרסים, פינוקים או שבחים. בהדרגה, הכלב יקשר את נוכחותם של זרים עם תוצאות חיובית. כך הקושי בקבלת אנשים זרים תפחת במידה רבה.

התניה אופרנטית ועיצוב התנהגויות

יש להבין כי ההתניה הקלאסית היא רק צד אחד של המטבע. התניה אופרנטית היא טכניקה המתמקדת בתוצאות של התנהגויות. המונח הזה נטבע על ידי חוקר מפורסם ששמו סקינר. התניה מסוג זה כוללת התאמת התנהגות באמצעות חיזוק וענישה. טכניקה זו יעילה במיוחד בעת לימוד מיומנויות חדשות ועיצוב התנהגויות רצויות.

התניה אופרנטית היא כמו ריקוד עדין, מרקם של פעולות ותגובות. כלבים לומדים לקשר את מעשיהם לתוצאות – שיכולות להיות חיוביות או שליליות,  ולהתאים את התנהגותם בהתאם. חיזוק חיובי כרוך בתגמול הכלב כאשר הוא מפגין את ההתנהגות הרצויה, מה שהופך את חזרת ההתנהגות הרצויה לסבירה יותר.

לדוגמה, כשאנשים מלמדים כלב לשבת לפי פקודה, הם עשויים לתגמל אותו בפרס כגון חטיף, בכל פעם שהוא ממלא בהצלחה את הפקודה. מצד שני, צריך להבין שחיזוק שלילי אין פירושו בהכרח ענישה. הרעיון הוא סילוק של גירוי לא נעים, כאשר ההתנהגות הרצויה מתרחשת.

הן להתניה קלאסית והן להתניה אופרנטית יש את נקודות החוזק שלהם, וניתן להשתמש בהן יחד כדי ליצור גישת אילוף ואימון מקיפה. התניה קלאסית יכולה לעזור לשנות תגובות רגשיות, בעוד שהתניה אופרנטית מתאימה מאוד במיומנויות ופקודות ספציפיות.

על ידי שילוב בין שתי הטכניקות הללו, מאלפי כלבים יכולים להתמודד ביעילות עם מגוון רחב של אתגרים התנהגותיים כדי לשפר את רווחתם של הכלבים ולעודד התנהגות רצויה וחיובית.

החשיבות של התניה קלאסית והתניה אופרנטית באילוף כלבים

התניה קלאסית

ידוע כיום כי ההתניה הקלאסית והתניה אופרנטית אינן טכניקות מבודדות אלא טכניקות שמקושרות זו לזו. הן יכולות לעבוד בהרמוניה כדי להשיג תוצאות מרשימות במיוחד. לכל טכניקה יש את החוזקות הייחודיות שלה וכאשר הן משולבות, הן מציעות ערכת כלים חזקה בעיצוב התנהגות כלבית רצויה.

היישום של טכניקות התניה באילוף כלבים הוא עשיר ומגוון, ממש כמו ההתנהגויות שאנו מבקשים לשנות או ללמד. יכולתה של ההתניה הקלאסית לבנות הקשרים שימושית במיוחד כאשר מתייחסים לתגובות רגשיות. למשל כלב שמפחד מאוד במהלך סופות רעמים.

על ידי חיבור צליל של רעם רחוק עם חוויות חיוביות – כמו פרסים טעימים, ליטופים מרגיעים (לא מחזקים) או משחק כייפי  – אנו יכולים לשנות בהדרגה את החיבור הרגשי הלא רצוי של הכלב. במקום פחד, תהיה רגיעה ושלווה. עם הזמן, הכלב עשוי אפילו לחפש את החוויות החיוביות, במהלך סערות ורעשי ברקים.

התניה אופרנטית

מצד שני, התניה אופרנטית מאוד טובה כשמדובר באילוף למיומנויות ופקודות ספציפיות. בואו ניקח את הדוגמה של הליכה עם הכלב עם רצועה. באמצעות חיזוקים חיוביים, אנו יכולים לתגמל את הכלב בכל פעם שהוא הולך בשלווה, מבלי למשוך את הרצועה. חיזוק חיובי מעודד את הכלב לחזור על ההתנהגות, בזכות הקשר עם תוצאות נעימות. בנוסף, ניתן לשלב חיזוק שלילי על ידי הרפיית הלחץ של רצועה מתוחה, כאשר הכלב הולך נכון ובשלווה. ובכך נוכל לחזק את ההתנהגות הרצויה לכלב בזמן טיול.

באופן מעניין, התברר כי ההתניה הקלאסית היא הרבה יותר משינוי פחדים וחרדות. זה יכול להיות כלי יעיל בעיצוב מחדש של תגובות רגשיות מורכבות. בואו נניח שהכלב מגיב בתוקפנות כשהוא רואה כלב אחר ברחוב, בגלל מפגש שלילי בעבר. התניה קלאסית יכולה לעזור לשנות תגובה זו על ידי קישור חדש בין נוכחותם של כלבים אחרים לחוויות מהנות, כגון פרסים טעימים, משחק או מילות שבחים בעת ההתנהגות הרצויה. בהדרגה, תפיסתו של הכלב משתנה, ובמקום לראות כלבים אחרים כאיומים, המפגש הופך למקור לחוויות חיוביות.

התניה קלאסית יכולה גם כן לשחק תפקיד מרכזי בטיפול במקרים של חרדת נטישה. כאשר כל יציאה של הבעלים מהבית מעוררת מצוקה אצל כלב, חיבור בין החזרה שלכם לבין דברים שהכלב אוהב בשילוב עם פרס טעים כשהוא רגוע, יכול לעזור להקל על אי הנוחות שקיימת אצל הכלב, ולהביא להתנהגות רגועה יותר בזמן קצר יותר. הכלב יתחיל לצפות לפעילויות מהנות אלה, כאשר הבעלים צריכים ללכת לעבודה או לכל פעילות אחרת.

התניה אופרנטית, עיצוב מיומנויות ופקודות

עכשיו, נתמקד בהתניה אופרנטית. זו טכניקה שבנויה על העיקרון של סיבה ותוצאה. שיטה זו מבוססת על כך שהתנהגויות מושפעות מתוצאותיהן. על ידי תכנון של תוצאות, אנו יכולים לכוון כלבים לקראת ביצוע פעולות והתנהגויות רצויות.

חיזוק חיובי הוא אבן היסוד של התניה אופרנטית. זה כרוך במתן תגמול לכלב מיד לאחר שהוא מפגין התנהגות רצויה. התגמול יכול להיות בצורה של פרסים אכילים טעימים, שבחים, צעצועים או כל גירוי חיובי אחר שהכלב אוהב ומעודד אצלו מוטיבציה לשיתוף פעולה איתנו הבעלים.

נניח שאתם מלמדים את הכלב שלכם להישאר במקום לפי פקודה. בכל פעם שהכלב נשאר במקומו בהצלחה, אנחנו הבעלים מתגמלים אותו בפרס טעים, חיזוק חיובי. עם הזמן, הכלב מקשר בין הפעולה של המתנה במקום, עם החיזוק החיובי הטעים. לכן הוא יתחיל להגיב לפקודה יותר ויותר בעתיד.

בניגוד לשמו, חיזוק שלילי אינו ענישה או פגיעה פיזית בכלב! זה נטרול או הורדה של גירוי מסוים כאשר ההתנהגות הרצויה מתרחשת.

לדוגמה, כאשר רוצים ללמד כלב לבוא כאשר קוראים לו. אם אתה מושך משיכה קלה ברצועה ואז מפסיק את המשיכה ברגע שהכלב מתחיל לבוא לכיוונך, שחרור המתח ברצועה פועל כחיזוק שלילי. הכלב לומד שלבוא אליך מפסיק את תחושת המשיכה הלא נוחה של הרצועה.

איזון בין חיזוק לענישה

בעוד חיזוק נועד לעודד התנהגויות רצויות, ענישה פירושה להפסיק פעולות לא רצויות. חשוב לציין שהענישה לא חייבת להיות קשה או מזיקה! ענישה חיובית כרוכה בהוספת משהו לא נעים לפני הופעת התנהגות שאיננה רצויה על פי החלטת הבעלים, והיגיון כלבי.

לדוגמה, אם כלב קופץ על אורחים, ניתן להרים ברך, ובכך הכלב יקבל גירוי לא נעים בבעת ביצוע ההתנהגות והפעולה שהכלב הציע.

ענישה שלילית יכולה להיות כרוכה בלקיחת משהו מהכלב לאחר התנהגות לא רצויה. נניח למשל שהכלב מתרגש מדי ונותן לך נשיכה קלה בזמן המשחק. הפסקת המשחק באותו הזמן היא לגמרי יכולה להיות סוג של ענישה שלילית לכלב. הכלב לומד שנשיכה, אפילו קלה ומתוך משחק, גורמת להפסקת המשחק המהנה לפרק זמן מסוים.

אילוף כלבים באופן מוצלח בנוי על האיזון הנכון בין חיזוק לענישה. חיזוק חיובי מוערך בשל יעילותו ביצירת שינויים התנהגותיים מתמשכים, תוך חווית למידה חיובית. אבל זכרו – עונשים ללא למידה עלולים להוביל לחוסר אונים נרכש, וזה מעכב משמעותית ובאופן קריטי את תהליך הלמידה ואף עלול לפגוע בקשר ביניכם לבין הכלב שלכם!

שילוב התניה קלאסית ואופרנטית

שתי גישות אלה, התניה קלאסית והתניה אופרנטית, ראויות להערכה כאשר משתמשים בהן נכון. הן יכולות להיות שזורות זו בזו לטובת השגת תוצאות התנהגותיות ואילוף לגבי מגוון התנהגויות בכלבים. דמיינו מקרה נפוץ כזה: לכלב שלכם יש פחד מנסיעות במכונית עקב חוויה שלילית בעבר, למשל רעידות וריור בנסיעה או חשש מנסיעה לווטרינר.

כאן יכולה להתאים גישה משולבת, של ההתניה הקלאסית והאופרנטית. אנו הבעלים יכולים להתחיל על ידי חיבור הנוכחות של המכונית (זה הגירוי ניטרלי) עם פינוקים חיוביים ותגמולים כיפיים (זו התניה ראשונה). עם הזמן, ככל שהכלב מרגיש יותר בנוח עם נוכחות המכונית, אתם עובדים על תגמול על התנהגות רגועה כשהכלב כבר בתוך המכונית (זו התניה נוספת). בחלוף זמן, הכלב מקשר את המכונית עם דברים חיוביים. הוא לומד שאם יהיה רגוע זה גם בטוח וגם מתגמל.

בניית אסטרטגיות אילוף מקיפות

השילוב של שתי הטכניקות מוכר היטב למאלפי כלבים מיומנים. עבורם, בהתמודדות של בעיות התנהגות מורכבות, שילוב של התניה קלאסית ואופרנטית מאפשר להתייחס לרגש וגם להתנהגות רצויה כאחד.

נניח דוגמא של כלב שנובח בטירוף כשהוא רואה כלבים אחרים. זו תגובה רגשית וחוסר שליטה בדחפים. על ידי התניה קלאסית לשינוי התגובה הרגשית (שיהיה רגוע יותר) ושימוש בהתניה אופרנטית ללמידת התנהגויות חלופיות כמו "שב!" או "אליי!" מאלפים יכולים לטפל היטב בשורש ההתנהגות ולתת פתרונות מעשיים אפקטיביים.

כמובן שחשוב לשים לב לגישה בה עובד המאלף או המאלפת בהבאתם הביתה. על מנת שהשיטות יעבדו יחדיו, חייבים מאלף שעובד בכל הגישות ועם כל כלי האילוף הקיימים על מנת לפתור בעיות התנהגות. הן ההתניה הקלאסית והן ההתניה האופרנטית צריכות להיות מיושמות בצורה הדרגתית ונבונה, עם אדיבות, רוגע, סבלנות וכבוד.

השיטות המשמשות באילוף כלבים לא עוצרות לרגע אלא מפתחות. יחד עם זאת, ההתניה הקלאסית וההתניה האופרנטית עמדו במבחן הזמן, והוכיחו את יעילותן גם כיום. אלה שיטות נהדרות להתמודדות והתגברות על חרדות, פחדים וקשיים אצל כלבים. אלה שיטות ללימוד טריקים ותרגילים מתקדמים, לכלבי מחמד וגם לכלבי שמירה. אלה טכניקות עם כלים מגוונים שיכולים לספק את הצרכים הייחודיים של הכלב.

לסיכום –

אנו מזמינים אתכם לעשות שימוש נכון בכלים הללו, מול הכלב או הכלבה שלכם. יש לכם את הכלים לתקן התנהגויות, לשפר מיומנויות ולטפח מערכת יחסים נהדרת עם הכלב שאתם עומדים לאמץ או שכבר גר לצדכם. עקרונות ההתניה מספקים מסגרת טובה, כאשר משתמשים בכלים הללו בצורה נכונה, תוך הקפדה ובעיקר התמדה.

המלצה שלנו, לקרוא את המאמר על חיזוקים חיוביים וחיזוק שלילי. זה מגיע בשילוב עם ההתניות.

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן