טיפול בקלפים טיפוליים

תוכן עניינים

טיפול בקלפים טיפוליים משמש זה מכבר יועצים, פסיכולוגים, מטפלים ופסיכותרפיסטים כדי לדובב ולפתח שיח אמיתי עמוק וכנה, עם מטופליהם במהלך פגישות טיפוליות. החנויות העוסקות בתרפיה דרך משחק משותף ודרך טיפול בקלפים טיפוליים, מלאות בחפיסות אשר מוכרות קלפים, שחלקם הגדול, מיועד, בעיקר לטיפול, אך בשנים האחרונות, חלה עלייה משמעותית בחפיסות הקלפים הטיפוליים המוצעות למכירה ברשת.

יתרונות טיפול בקלפים טיפוליים

טיפול בקלפים טיפוליים מסוגל לזקק ולצמצם חודשים של פגישות טיפוליות לכדי תובנות המכילות מספר משפטים, שבהם, יכולים המטופלים לעסוק גם בין הפגישות הטיפוליות. ומכיוון שיש חפיסות קלפים רבות למגוון רחב של נושאים קליניים, המטפלים המעוניינים בכך יכולים בקלות למצוא סוג אחד או יותר לשילוב בטיפול ובתרגול שלהם.

חפיסות קלפים עשויות להוות כלי לאבחון קליני, אבל בפגישת טיפול הן יכולות ליצור תקשורת עם המטופל באמצעות משחק, ולהציע למטפל פתח לעולמו של המטופל שלפניו.

טיפול בקלפים טיפוליים מציעים דרך בלתי מאיימת ולא רשמית להראות למטופל כי המטפל מבין אותו, מתקשר איתו ומתחבר אליו, כך שבמסגרת הטיפול ו/או המפגשים, ניתן להשתמש בקלפים הטיפוליים בכדי לבסס את הקשר הטיפולי שבין המטופל למטפל, ליזום שיחה או, לחילופין, פשוט לשחק משחק כלשהו.

טיפול בקלפים טיפוליים

טיפול בקלפים טיפוליים מהסוגים המסוימים (למשל, הקלפים המטפוריים) מאפשר למטפל את פתיחת הצוהר וקבלת ההצצה לעולם הפנימי של המטופל. תגובות אסוציאטיביות (ואפילו העוויות פנים בלתי רצוניות ותחושות) שצצות ועולות אצל המטופל מאפשרות למטפל לשוחח עם המטופל על זיכרונות ילדות וחוויות שהודחקו, ואף, להוות פתח לשחרור רגשות חבויים שאיתם סירב המטופל להתמודד.

מכיוון שהפרשנות למלל ולתמונות המופיעים על גבי הקלפים הינה סובייקטיבית ואישית, קלף אחד ספציפי מסוגל לעורר אינספור תגובות וריאקציות שהן שונות במהותן אצל מטופלים שונים.

איך טיפול בקלפים טיפוליים עובד?

ההסבר הוא ביולוגי מעט במהותו, אבל הוא חיוני לצורך ההבנה כיצד טיפול בקלפים עובד ומשפיע על מטופלים.
המחקרים הקליניים הממוקדים בשני צידי המוח ובתפקודיהם משייכים את החשיבה האנליטית, ההגיונית והיציבה להמיספרה (הצד) השמאלית של המוח, בעוד שעל כל מה שקשור לתחושות, ליצירתיות, לימיון ולאינטואיציה, הדמיון והיצירתיות – אחראי צידו הימני של המוח (כלומר – ההמיספרה הימנית).

"שפתה" של ההמיספרה השמאלית במוח היא מילולית, ז"א, שהיא משתמשת במילים בכדי לבטא את דברים (בעיקר את תפישת המציאות). מולה, יש את ההמיספרה הימנית, שהיא פחות מחוברת להיגיון ולמציאות, וזורמת יותר, כלומר, היא פתוחה יותר לשינוי וליצירתיות. ה"שפה" של המיספרה זו הינה ויזואלית – תמונות.

ראיה של תמונה מסוימת היוצרת מפגש בין שני צידיו המוח מסוגלת לעורר רגשות מהסוגים השונים ולאפשר לאדם להתבונן באמת הפנימית שלו, "לפגוש" את "האני" האמיתי. שכן, השילוב שנוצר בין המשמעויות המילוליות לבין המשמעויות הרגשיות (ששתיהן מתעוררות למראה התמונה) מגשר ומסוגל ליישב גם את החוויות הפנימיות, שלכאורה, נראות במבט ראשון כסותרות זו את זו.

היגיון מול דמיון

יתרה מכך, על אף שהניסיון שלנו "לפתור" בעיות, באופן אינסטינקטיבי יפנה אל הצד ההגיוני, המדוד, המושכל, המיושב, במקרים מסוימים, בהם ההבנה הלוגית של הבעיה אינה מספקת את הפתרון הנדרש לסיטואציה או לקונפליקט, טיפול בקלפים מתאימים ונכונים, יכול להעניק לנו את זווית הראיה החדשה (שמגיעה מנק' המבט השונה, הפעם, מצידו הימני של המוח) ועשוי לסייע לנו להגיע לפתרון החדש, היצירתי, זה שמבוסס על התחושות, הדמיון והרגש, ולא על ההיגיון והידע.

באופן זה, ניתן לנפץ מלכודות ומעגלי קסמים שליליים, כמו גם לפוגג שנים בהן החשיבה השלילית ודפוסי ההתנהגות הבעייתיים שלטו בהתנהגותו ובתחושותיו של האדם. במקומם – ניתן לבסס דפוסי חשיבה חיובית והתנהלות מטיבה ומועילה.

טיפול בקלפים טיפוליים מסיר מגננות

טיפול בקלפים טיפוליים מאפשר למטופלים לצלוח את המגננות ומנגנוני ההגנה שלהם, זאת, מאחר ומרבית המגננות ומנגנוני ההגנה שלנו מקורם בשגרה, במוסכמות החברתיות וכיו"ב. במהלך הטיפול בקלפים טיפוליים, כאשר המטופלים שמשתתפים ב"משחק" הקבוצתי מוזמנים לבחור מהחפיסה את קלף מהחפיסה שבו הם משתמשים כדי להציג את עצמם לשאר, בעצם, ניתנת להם ה"רשות" "להמציא" את מי שהם ומה שהם מחדש.

זאת, מכיוון שהקלפים הטיפוליים מאפשרים למשתמש בהם לגייס משאבי הדמיון שחבויים בו, תוך שהוא משתמש בחשיבה החזותית, בחושיו ובאינטואיציה שלו.

טיפול בקלפים טיפוליים כהשלכה

שימוש בטיפול בעזרת קלפים מצית את הדמיון שלנו ומשלהב אותו, כשהוא מסיר מאיתנו את המגננות בהן אנחנו משתמשים בחיי היומיום. בלא מעט מקרים, השימוש בקלפי טיפול מתאימים, יחזיר את המטופל באמצעות שימוש בדמיונו להתנהגות החופשית הילדותית ונטולת השיפוטיות (העצמית ו / או החיצונית) ונטולת הביקורת (שוב, הביקורת העצמית ו / או החיצונית) והופך עבור המטופל לחוויה מרפאת ומהנה.

עולמות הדמיון הופכים למרחב בטוח והיצירתיות המוגנת מתעצמת, מכיוון שטיפול באמצעות קלפים מסייע לנו ביצירת המרחב הבטוח שבו אנחנו רשאים לדמיין, להמציא כל מה שעולה על רוחנו ולחלום בהקיץ.

כל זה, כמובן, מתוך התובנה שהמציאות חלופית שאותה יצרנו נוצרה ופועלת כדי לתמוך ולהעצים את ההתמודדות שלנו במציאות האמיתית, ולא במטרה לנתק אותנו ממנה או להוות מקום שאליו אנחנו בורחים בכדי לא להתמודד עימה.

השימוש בקלפים הטיפוליים כאמצעי להתמודדות עם אובדן

אצל חלק גדול מהחווים אובדן, חווית האבל עלולה לחסום את היכולת לבטא באופן מילולי את הרגשות שאותם חשים האבלים. טיפול בקלפים טיפוליים מסוגל לשחרר חסימה זו. השימוש בקלפים הטיפוליים מאפשר למטופל האבל לשמור על ריחוק רגשי כ"חוצץ" בינו לבין עוצמת הכאב שבאירוע האובדן והשימוש בקלפים מגן עליו בעת הכניסה לאזורים הכואבים והרגישים עבורו.

כשהמגננות מוסרות, כשמנגנוני ההגנה מורגעים ומורדים, הופך לקל בהרבה יותר להתמודד עם כל מה שנמצא (הזיכרונות, הרגשות, הכאב) עד לטיפול, כשהוא חבוי ומוגן מאחוריהם.

השימוש בקלפים כקטליזאטור טיפולי

כיום, הקלפים הטיפוליים תופסים חלק מהותי בארגזי הכלים של המטפלים מהסוגים השונים, גם בתחום הכלבנות הטיפולית, והם מסייעים להם להתניע תהליכי יצירת אמון, כנו גם לבסס תקשורת פתוחה ובטוחה יותר בינם לבין מטופליהם, בין אם בטיפול ובתהליך האישי או ובין אם בטיפול ובתהליך הקבוצתי.

בעת טיפול בקלפים טיפוליים, באותם טיפולים, העיקרון שמאחורי אותו חוזה טיפולי, הקיים בין כל מטופל לכל מטפל, יהיה מבוסס על ההבנה של שני הצדדים, כי כל פרשנות לקלפים שבהם עושה הטיפול שימוש, הינה פרשנותו של המטופל.

תפקידו המטפל, בתהליך זה, יהיה ממוקד בהעלאת שאלות מנחות שמבהירות היבטים מסוימים בתהליך ומכווינות את המטופל לכיוון פתרונן הבעיות שבהן עוסק הטיפול. השאלות, בהתאם לכך, עשויות להשתנות מטיפול אחד לאחר, ומתאימות למטופל, לטיב הבעיה / ההתמודדות, לסוג חפיסת הקלפים הטיפוליים, למשחק המשוחק ולקריטריונים נוספים, שביכולת המענה להם, למעשה, נמדדות יכולותיו המקצועיות של המטפל.

הקלפים הטיפוליים והשאלות המנחות

לשאלות המנחות המובילות את המטופל לתובנות הנדרשות תפקיד משמעותי בטיפול באמצעות תהליך שהעיקרון המנחה אותו הוא "הצטרפות והובלה" ("Pacing and Leading").

האלמנט של ה"הצטרפות" הוא המאפשר למטפל חיבור עם המטופל באמצעות האמפתיה, הקבלה וההכלה, בעוד שאלמנט ה"הובלה" כולל את התהליכים הנדרשים לאימוץ הרעיונות החדשים, התובנות חדשות, והפתרונות החלופיים לבעיות שמטרידות את המטופל.

לסיכום

שימוש בקלפים טיפוליים כבר מזמן הפך לדבר שבשגרה. אנשי מקצוע רבים בתחומי הטיפול השונים כבר הכניסו למערכי השיעור שלכם, ולקליניקות שלהם, שימוש תדיר בקלפים.
טיפול בעזרת קלפים מאפשר שיח בריא, נכון, כנה, מחבר, וכזה שכמעט ולא יהיה ניתן לעשותו בעזרת שיח שלבד, במצבים מורכבים.

השימוש בקלפים בתוכניות טיפול שונות, תופס לאחרונה תאוצה רבה בקרב מטפלים בעזרת כלבנים, כלבנים טיפוליים וכלל העוסקים בכלבנות טיפולית וכלבנות בפרט.
אנו פיתחנו את קלפי הטיפול הראשונים, שקשורים ישירות לכלבים, ומתאימים לילדים, נוער, מבוגרים, ולכלל תוכניות הטיפול.

שימוש וטיפול בקלפים הינו דבר חשוב, וככלי, הוא חובה בכל ארגז כלים של מטפלים בתחומים שונים. מטפלים רבים מספרים, כי לאחר עבדוה עם קלפים ובשימוש שבהם בזמן הטיפול, הם חוו שינוי חיובי ופתיחות שלא הייתה קודם, והכל תוך למידה חווית והנאה של שני שצדדים יחדיו.

כל הכלבים כולם – מגדיר הכלבים העולמי טיפול בקלפים טיפוליים עם כלבים.

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן