מה זה כלב מתועד וכלב שאינו מתועד

תוכן עניינים

בואו נדבר על מה זה כלב מתועד.

אבל לפני שצוללים לתוך הכלבים המתועדים, האם אתם מכירים את המושג "גזעי בלי תעודות"?

ובכן, כל כלב (מעורב, דמוי גזעי, כלב מתועד גזעי, כזה שאינו מתועד, מגזע אחד או משילוב גזעים), לכשעצמו, הוא עולם ומלואו, יצור בעל נפש, עם רגשות, מחשבות, דברים שהוא אוהב יותר, דברים שהוא אוהב פחות, פחדים, העדפות וכן הלאה.

אבל, מהבחינה הרשמית, אין מונח כזה "גזעי בלי תעודות" (שזה דמוי גזעי), מהסיבה שעל מנת שכלב יהיה גזעי באופן רשמי, הוא חייב להיות כלב מתועד, עם אילן יוחסין של השושלת שלו.

וכאן, אנחנו נכנסים לשאלה המהותית – מה זה כלב גזעי מתועד, ומה, בעצם, זה אומר עליו? עליכם?

מה ההשפעה של רכישת כלב גזעי מתועד? ומה עומד מאחורי כל זה?

מה ההבדל בין כלב דמוי גזעי לכלב מתועד גזעי

כן, יש הבדלים בין כלב דמויי גזעי לכלב גזעי מתועד. "כלב דמוי גזעי" נחשב לכלב שנראה כמו גזע מסויים, יש לו פרווה שדומה לגזע מסויים, ולעיתים מתנהג כמו גזע מסויים.

כלב דמוי גזעי הוא כלב מעורב לכל דבר ועניין, ולו מהסיבה שלא ניתן לדעת בוודאות שכל השושלת שלו (לאורך מספר דורות אחורה) הם כלבים גזעיים עם תעודות, ולכן יכול להיות סיכוי שנכנס פנימה גם גזע אחר, שאינו נראה לעין על הכלב.

בלא מעט מקרים, ניתן לראות כלבים דמויי גזע של האסקי סיבירי, עם מאפיינים שונים לחלוטין בנראות שלהם. פרווה ארוכה מאוד, קצרה מאוד, צבעים שלא אמורים להיות בגזע ועוד מאפיינים חיצוניים מובהקים.

מעבר לזה, בכלבים דמוי גזעי, לא תהיה שום אחידות בנוגע לאופי הכלב.

לכלבים גזעיים מתועדים תהיה אחידות בתכונות האופי.

אז מה זה כלב מתועד?

לעומת הכלבים הדמויי גזע, "כלב מתועד" הוא כלב שיש לו תעודת יוחסין, ושושלת ארוכה מאחריו שמעידה על מידת טוהר הגזע, ושאין שום עירוב של שום גזע אחר, בתוך אותו הגזע.

דבר זה מבטיח אחידות בנראות, אחידות בתכונות האופי, ומאפשר לצפות את הכלב בעתיד שיבוא.

כך שלא בהכרח כל הכלבים הגזעיים הם כלבים מתועדים, אבל כל הכלבים המתועדים הם גזעיים (ויש להם תעודות שמוכיחות את טוהר הגזע שלהם).

מה זה כלב מתועד

כלב מתועד הוא כלב שנרשם על ידי ארגון רשמי של כלבים גזעיים.

בישראל יש את ההתאחדות הישראלית לכלבנות, אשר עובדת בכפוף לארגון בינלאומי שנקרא – הפרדציה בין-לאומית לכלבנות Federation cynologique internationale ובקצרה – FCI.

והוא מאפשר מעקב וקיום כלבים גזעיים מתועדים ברחבי העולם.

ארגון נוסף אשר פועל בארץ הוא "המרכז הישראלי לפעילות כלבנית" אשר מוכר גם כ IKU – ISRAEL – international kennel union

ארגון אשר פועל ומאורגן ברוסיה וברחבי בעולם, ומתחיל את דרכו כאן בארץ, ובכלבנות המתועדת הישראלית.

ארגון עולמי גדול ומוכר נוסף הוא ה- AKC – american kennel club

מה הדרישות לכלב מתועד

ארגונים כאלה דורשים מהמגדלים החברים בהם לעמוד בסטנדרטים מסוימים הנוגעים לבריאותם, התנהגותם ותכונות נוספות של הכלבים שהם מקבלים. הכלבים המתועדים מקבלים תעודת יוחסין, המראה ומוכיחה לכל את ההיסטוריה המשפחתית שלהם.

ארגוני כלבים גזעיים מעניקים את תעודות היוחסין לכלבים שעומד בסטנדרטים הגזעיים שלהם. סטנדרטים אלה מתייחסים לנתונים כמו מראה, התנהגות ויכולות. כדי לקבל תעודת יוחסין, הכלב צריך להיות לפחות בגיל 6 חודשים, הוא צריך להיות בבעלות של חבר בארגון כלבים גזעיים וההרבעה צריכה להיות מאושרת ע"י רכז מועדון הגזע (או מזכיר המועדון, תלוי בגזע הכלב) ושני הוריו של הכלב חייבים להיות גזעיים ומתועדים.

לכל ארגון / מועדון גזע יש סטנדרטים ספציפיים משלו לגבי פירוש המושג "כלב גזעי" שזכאי להפוך לכלב מתועד. יחד עם זאת, בדרך כלל, כלבים עשויים, במועדוני גזע מסוימים, לקבל תעודת יוחסין אם הם עומדים בסטנדרטים הבאים:

  • הם צריכים להיות בריאים מבחינה גנטית.

  • הם צריכים להיות בעלי מזג טוב (כלומר, התנהגותם טובה).

  • הם צריכים להיות בעלי מראה ההולם את הסטנדרטים של מראה הגזע שאליו הם שייכים.

האם יש יתרונות לכלב מתועד על פני כלב שאינו מתועד

ישנם מספר יתרונות להיות בעלים כלב מתועד על פני כלב מעורב או דמוי גזעי.

נתחיל למנות אותם –

  • ראשית, כלבים מתועדים נוטים להיות בריאים יותר מכלבים שאינם מתועדים, מכיוון שהוריהם נבדקים בכדי לשלול מחלות גנטיות לפני ההרבעה.

בנוסף, נדרשים הצגת בדיקות של ההורים (בגזעים מסויימים ולפי דרישת מקדם הגזע) לצילומי אגן, מרפקים, כתפיים ומפרקים.

מעבר לזה, כל כלב מתועד לפני הרבעה, חייב שימצא בידי הבעלים בדיקת פאנל דנ"א מלא של הכלב, על מנת לבחון מחלות אופציונליות בגזע, ובכך לדעת עם איזה פרט להרביע בהמשך.

אז נאמר בצורה פשוטה וברורה, לכל כלב יש מחלות גנטיות כאלו ואחרות, לכלבים מתועדים ולכלבים דמוי גזעי וגם למעורבים. בכלבנות המתועדות עושים ככל האפשר, על מנת לבודד מקרים, בהם גנים שעלולים לגרום לחולי מסויים, יפגשו גנים דומים, ובכך תתפרץ מחלה מסויימת, מה שיכול בהחלט להעלות משמעותית את הסיכוי לגדל כלב בריא.

כלב מעורב הוא לאו-דווקא בריא יותר מכלב מתועד, שזה אגב, מיתוס מהגדולים ביותר!

  • שנית, כלבים מתועדים נוטים להיות בעלי התנהגות טובה יותר, מכיוון שהם מגיעים ממגדלים שעובדים קשה כדי להבטיח שהכלבים שלהם יהיו "מתאימים" לחיים עם בני אדם.

לצערנו לא כולם, אך ישנם מגדלים שדואגים לחשיפה טובה עבור הגורים אותם הם מגדלים. אותם מגדלים יחידי סגולה דואגים לא רק למראה ובריאות פיזית תקינה, אלא גם לבריאות נפשית וחוסן מנטלי עבור הגורים שלהם.

אלו הם הדברים אשר יהפכו אותם בעתיד לכלב יציב, מאוזן, וחיית מחמד נהדרת עבור המשפחה המתאימה.

  • דבר השלישי הוא בתחום כלבי העבודה. שם יש כלבים מתועדים הנוטים להיות אינטליגנטים יותר, חזקים יותר פיזית וכל זאת מכיוון שהוריהם נבחרים בקפידה על ידי המגדלים, בין השאר, בשל יכולתם הבולטת לעמוד במשימות שונות כמו ספורט כלבני (פריזבי, אג'יליטי, רעייה, הגנה IGP, מונדיורינג, כלבי שירות ועוד..)

  • יתרון רביעי, וטרינר.

כל הגורים נמסרים בגיל המצופה, בין שבעה לשמונה שבועות, ולא קודם לכן.

דבר זה מבטיח כלב מאוזן, יציב, עם יכולות חברתיות תקינות ועוד.

מעבר לזה. בכלב מתועד יש ביקורת של וטרינר מטעם המגדל, אשר בודק את הגורים ובריאותם הפיזית, נותן חיסון ראשון ושם שבב לגופם. לכל אלו יצורפו פנקס חיסונים עם שם הוטרינר המטפל, החיסון שניתן ומספר השבב של הגור.

  • יתרון נוסף הוא ביקורת של רכז הגזע / מקדם הגזע, או מי מטעמו.

בביקורת כזו תינתן התייחסות לאופן גידול הגורים, תנאי אחזקת הגורים, בריאות, וכמובן התאמה לגזע אליו שייכים הגורים.

מה קורה אם מתגלה בעיה בהמלטה מתועדת

במידה ומשהו אינו כשורה או לא תקין, הבוחן בביקורת השגר יהיה חייב לציין זאת בטופס ההמלטה שניתן למגדל (בעל ההמלטה) ובו הליקויים או הדברים שצריך לבחון שוב בעתיד.

כמובן שיש להתייחס ליתרונות אלו בעירבון מוגבל, מכיוון שידועים לא מעט מקרים בהם מגדלים ובתי גידול של כלבים גזעיים (וגם מועדוני גזע ספציפיים) עיגלו פינות, אישרו הרבעות של כלבים שלא עמדו בדרישות, או מכרו לקונים תמימים כלבים חולים (נשאים של מחלות גנטיות, מוגבלויות פיזיות או חולים במחלות אחרות).

כיצד ניתן לדעת אם כלב הוא כלב מתועד

ישנן מספר דרכים לדעת אם כלב הוא אכן כלב מתועד.

  • ניתן לבדוק את תעודת היוחסין של הורי הכלב – לכלבים מתועדים יש תעודת יוחסין שמציינת את הוריהם, הסבים והסבתות ואולי אפילו את הדורות הקודמים להם. תעודת היוחסין תהיה חתומה על ידי ארגון כלבים גזעיים מקומי ובינלאומי.

  • שאלו את המגדל – אם אתם קונים גור כלבים ממגדל, תוכלו לשאול אותו אם הכלב מתועד. הוא צריך להיות מסוגל לספק לכם גם את תעודת יוחסין של הכלב.

אם אתם שומעים את המשפט "לא הוצאתי לו תעודת גזע כי זה יקר" – התייחסו אליו כאל מרביע ללא תעודות כלל אשר מוכר כלבים דמויי גזעיים ומעורבים לכל דבר ועניין.

הוצאת תעודת גזע היא אחד הדברים הזולים ביותר בהמלטה של גורי כלבים מתועדים, ואם לא הוצאה לכלב הספציפי או לשגר הגורים תעודה כזו, יש לכך סיבה אחרת, רצינית יותר.

כמובן שתמיד אפשר לדבר עם רכז הגזע ולשאול אם ההמלטה עברה אישור, ועומדת בכל הקריטריונים.

  • בדקו את המראה של הכלב – כלבים מתועדים, בדרך כלל, עומדים בסטנדרטים ספציפיים של הגזע שלהם. תוכלו למצוא את הסטנדרטים והמאפיינים של כל גזע כלבים באתר האינטרנט של הרשמי של הארגון של הגזע.

אם אינכם בטוחים אם כלב כלשהו הוא כלב מתועד, תוכלו תמיד לפנות למועדון הישראלי של הגזע. אם הכלב מתועד ורשום, הם יוכלו לספק לכם, בלא כל בעיה, מידע נוסף על הכלב ובעליו.

מהי תעודת גזע (או תעודת יוחסין)?

תעודת גזע / תעודת יוחסין היא המסמך המציין את הוריו, סביו ואולי אפילו את דורות קודמים לכך של הכלב. תעודה כזו תהיה חתומה באופן רשמי על ידי המועדון בארץ או בחו"ל של הגזע שאליו שייך הכלב.

תעודה כזו מסוגלת לספק מידע רב על הכלב, כולל:

  • שם הכלב
  • גזע הכלב
  • תאריך הלידה של הכלב
  • מספר תעודת היוחסין של הכלב
  • שמות הוריו של הכלב
  • מספרי תעודות היוחסין של הוריו של הכלב
  • שמות סבו וסבתו של הכלב
  • מספרי תעודות היוחסין של סבו וסבתו של הכלב
  • שמות הסבים והסבתות של הכלב
  • מספרי תעודות היוחסין של הסבים והסבתות של הכלב

רכישה של כלב עם תעודות

אם אתם שוקלים לקנות כלב מתועד, חשוב לברר אם לכלב יש תעודת גזע. תעודת הגזע יכולה לספק לכם מידע רב על הכלב ולעזור לכם לקבל החלטה מושכלת. כמו כן, תעודת הגזע יכולה להיות שימושית למספר מטרות, כולל:

  • להוכיח את הגזע של הכלב
  • לעקוב אחר ההיסטוריה המשפחתית של הכלב
  • לאפשר לכלב להשתתף בתחרויות כלבים מטעם מועדון הגזע או בתערוכות פתוחות שאינן ממוקדות-גזע
  • להבטיח שהכלב נולד כתוצאה מהרבעה של כלבים בריאים
  • להבטיח שתוכלו להמשיך את הגזע בצורה אחראית, מפוקחת ומבוקרת
  • למכור את הכלב למגדל אחר במקרים חריגים

האם כלב מתועד נחשב למוצלח יותר מכלב שאינו מתועד

אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. כלב מתועד אינו בהכרח מוצלח יותר מכלב שאינו מתועד. זאת, מאחר וישנם גורמים רבים נוספים שיכולים להשפיע על ה"הצלחה" של כלב, כגון הגזע שלו, אישיותו והחינוך שהוא מקבל.

יחד עם זאת, כפי שכתבנו קודם, ישנם כמה יתרונות יחסיים לבעלות על כלב מתועד. כך שההיגיון אומר, שאם אתם מחפשים כלב בריא בעל מזג נוח והתנהגות טובה, כלב מתועד יהיה בחירה מצוינת. אולם, לצד זאת, חשוב גם לזכור כי מחירם של כלבים מתועדים עשוי להיות יקר יותר ממחירו של כלב שאינו גזעי או ממחירו של כלב שאינו מתועד.

מתי כדאי לקנות כלב מתועד ומתי כדאי לאמץ כלב

ישנם יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן – לקניית כלב מתועד או לאימוץ כלב. חשוב לשקול את כל הגורמים לפני קבלת ההחלטה.

קניה של כלב מתועד

יתרונות:

  • כלבים מתועדים נוטים להיות בריאים יותר, מכיוון שהוריהם נבדקים לשלילת מחלות גנטיות.

  • כלבים מתועדים נוטים להיות בעלי התנהגות טובה יותר, מכיוון שהם מגיעים ממגדלים שעובדים קשה כדי להבטיח שהכלבים שלהם יהיו מתאימים לחיים עם בני אדם.

  • תוכלו לבחור את הכלב שלכם לפי הגזע, גודל, המין, הצבע, אורך הפרווה ועוד…

  • אפשרות התאמה כמעט מדויקת (כי אין מאה אחוז) למשפחה או לבעלים יחיד.

חסרונות:

  • כלבים מתועדים הינם יקרים יותר משמעותית מכלבים לא מתועדים עד לכדי כמעט בלתי אפשרי לרכוש עבור חלק שים שכבר רוצים כלב מתועד.

  • לא תמיד קל למצוא מגדל אמין.

  • אתם עשויים להרגיש פחות קשר רגשי לכלב שלכם (בעיקר בהתחלה), מכיוון שלא אימצתם אותו מעמותה / מכלאה ואין מאחוריו סיפור סוחט דמעות ש"מכרו לכם" בעמותה.

אימוץ כלב

יתרונות:

  • אימוץ כלב מעמותה זול הרבה יותר מקנייתו של כלב מתועד.

  • ישנם הרבה כלבים זמינים לאימוץ, כך שברוב המקרים, תצליחו למצוא את הכלב המושלם עבורכם, כלב חלומותיכם.

  • תקבלו תחושה רגשית טובה לדעת שהצלתם כלב מחיים של אומללות, בהסגר או בעמותה, בהתאם לסיפור סוחט הדמעות שמכרו לכם.

חסרונות:

  • לא תמידתוכלו לבחור את הכלב שלכם לפי הגזע, הגיל, המין או הצבע שלו בעיתוי הנוח לכם.

  • הכלב שלכם עשוי להיות בעל בעיות בריאותיות או התנהגותיות סמויות שלא תהיינה ידועות לכם בעת האימוץ, אלא תתגלינה רק בשלב מאוחר יותר, לאחר שכבר תיקשרו אליו נפשית.

  • יתכן שתצטרכו להשקיע זמן ומאמץ כדי לעזור לכלב שלכם להסתגל לחייו החדשים בבית, לצידכם.

  • חלק גדול מהכלבים בעמותות הם כלבים שאינם יודעים כיצד צריך להתנהג בבית, תצטרכו להיות סבלניים (או אפילו להיעזר באיש מקצוע) בכדי לחיות לצידם בשלווה וברוגע.

  • יהיה קשה מאוד להתאים כלב למשפחה או בעלים יחיד באופן מלא.

  • בסופו של דבר, ההחלטה אם לקנות כלב מתועד או לאמץ כלב מעמותה / כלביה היא החלטה אישית. אין כאן "תשובה נכונה" או תשובה שאינה נכונה. חשוב לעשות את המחקר שלכם ולבחור את האפשרות הטובה ביותר עבורכם ועבור משפחתכם.

מה קורה אם קניתם כלב מתועד והוא אינו "עונה" על הציפיות

אם קניתם כלב מתועד והוא אינו עונה על הציפיות שלכם (או על הדברים שהבטיח לכם המוכר / בית הגידול), ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות.

  • ראשית (וזו, כפי שתוכלו לנחש, הדרך הכי פחות מומלצת בעינינו), תוכלו לנסות לדבר עם המגדל. המגדל עשוי להיות מוכן להחליף את הכלב או להחזיר לכם את כספכם, וזה נתון לשיקול דעתו הבלעדית, או לפי מה שכתוב בחוזה.

  • האופציה השנייה היא, שתוכלו לנסות למכור את הכלב הלאה, לאנשים שמחפשים גזע זהה לשלכם, ואפילו מחפשים כלב בוגר, ולא גור צעיר שזקוק להרבה זמן ותשומת לב מבעליו החדשים.

  • האופציה השלישית היא להחזיר למגדל ללא תמורה וללא החזר כספי, או לתת למי מבני המשפחה הקורבים את הכלב.

אנחנו חושבים, שבשלב זה, כבר הבנתם, שיש יתרונות רבים לכלב מתועד על פני כלב מעורב או דמוי גזעי, במקרים של חוסר התאמה אליכם (מה שבדרך כלל לא קורה הרבה).

האם זה שכלב מתועד אומר משהו לגבי היחס שלכם כלפיו?

העובדה כי הכלב מתועד אינה אמורה להשפיע על היחס שלכם כלפיו. כל הכלבים, מתועדים ושאינם מתועדים ראויים לחיים טובים, ליחס טוב ומכבד ולמשפחה האוהבת אותם.

אבל, אם אתם שוקלים לקנות כלב מתועד, חשוב לעשות מחקר מקדים, שמתחיל, בראש ובראשונה, בהכרת הגזע של הכלב ובהתאמתו לחיים לצידכם ולצד משפחתכם. בשלב הבא, יהיה עליכם להתאמץ ולמצוא מגדל אמין בעל מוניטין טוב. בקרו בבית הגידול, ראו את התנאים בהם גדל שגר הגורים בצד אימם.

בחלק גדול מהמקרים, בית הגידול ממוקם בביתו הפרטי של המגדל (סימן טוב – הגורים זוכים לחשיפה מתאימה לאנשים ולחיים בבית), במקרים אחרים – במבנה שבו הם מנותקים מאנשים ומגירויים (פחות טוב).

לסיכום

בעלות על כלב מתועד (בדומה לאימוץ כלב) היא התחייבות לכל החיים. חשוב להבטיח שאתם מוכנים לקבל על עצמכם את האחריות לכך, לפני שתכניסו הביתה כלב, מתועד או מאומץ!

חשבו האם אתם רוצים או יכולים להשתתף עם כלב מתועד בתערוכות יופי, או שאתם בכלל רוכשים כלב מתועד על מנת לייצר התאמה כמה שיותר טובה עבורכם עם העדפה מסויימת, בטח אם מדובר על כלב מתאים לילדים.

ובקצרה, מילה על כלבים ללא תעודות

ישנם אנשים שמגדלים בביתם כלבים שהם דמוי גזעי, ואוהבים אותם אהבת נפש! אותם אנשים אלו, גם מרביעים אותם, וזה בסדר, כל עוד זה נעשה נכון ובצורה שמכבדת את הכלבים, ממש כמו בכלבנות המתועדת. נכון, אין ולא יהיו דרישות לשום דבר בכלבנות לא מתועדות, וגם אין בדיקות וביקורת. אך עדיין, ישנם אנשים שמגדלים ומרביעים כלבים ללא תעודות בתנאים נהדרים, ומעוררי בשראה, שאפילו יכולים להוות דוגמא ומופת להמלטה מסודרת.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר העלו תשדיר פרסומת שבו הם מראים את תעשיית ייצור הגורים כדבר נורא.

וזה נכון.

אך זה נכון למרביעים ללא תעודות אשר מרביעים כלבים ללא כל הבחנה ולא סתם נקראים גם "מטחנות גורים" או "מגדלים פיראטיים".

אלו בדיוק אותם האנשים שמהם אתם לא רוצים לרכוש כלב בשום מצב.

הפרסומת הזו, התשדיר הזה הוא מטעה ומבלבל. הוא מבלבל בין הכלבנות המתועדת שעושה עבודה נהדרת, לבין גידול שאינו אחראי ולא שום פיקוח, שהוא דבר הכרחי.

רכשו כלב מתועד בלבד, בטח אחרי שאתם יודעים עכשיו מה זה כלב מתועד.

התשדיר מונח כאן לפניכם.

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן