ספורט כלבני

תוכן עניינים

ספורט כלבני אפשר להגדיר כתחביב משותף, לכלב ולבעלים. בדרך כלל, זה יהיה תחום או ענף ספורט שמתאים הן לכלב והן לבעלים. במאמר הזה נדבר על החשיבות של ספורט כלבני עבור הכלב, אילו סוגי ספורט ניתן לעשות עם הכלב, פציעות אפשריות, ועוד הרבה…

מה זה ספורט כלבני

ספורט כלבני הוא די פשוטו כמשמעו, ספורט לכלבים. אך כלבים, ללא הבעלים, הם רק חצי מהמשוואה הזו, ולכן, על מנת להצליח בספורט עם הכלב, גם הבעלים חייב ללמוד, להתאמן, לקחת חלק מלא בתהליך האימונים והשגרה של הספורט, ולהיות טוב לפחות כמו הכלב אותו הוא נוהג.

האם זה רק למאלפי כלבים

כל סוגי הספורט הכלבני שיש, הם אינם מותאמים רק למאלפי כלבים. ישנם הרבה בעלי כלבים, שאוהבים כלבים ומגדלים כלבים להנאה ולא לשם העיסוק המקצועי, שמשתתפים באליפויות עולם, תחרויות ארציות, קוטפים גביעים ומקומות ראשונים, וכל זה בלי לעסוק בכלבנות באופן מקצועי, אלא כתחביב בלבד.

אילו גזעים יכולים לקחת חלק

בגדול, כל הכלבים מכל הגזעים, כולל מעורבים!

ישנם תחרויות שמיועדות עבור גזע מסויים, כמו המונדיאורינג למשל, שבעבר האפשרות להשתתף היא רק עבור כלבים מגזע מלינואה – רועה בלגי. כיום, ישנם תחרויות פתוחות לכל הגזעים, ותחרות רק לכלבים מגזע המלינואה.

מאידך, ישנם סוגי ספורט רבים כמו פריזבי, אגי'ליטי, וריקודים עם כלבים שכלבים מעורבים בהחלט יכולים לקחת חלק, ואפשר לראות אותם הרבה בענפי ספורט אלו.

מה שחשוב בסופו של דבר, כמו בכל ספורט, זה רצון ויכולת מצד הכלב והבעלים גם יחד.

איזה סוגי ספורט כלבני יש

בחלק הבא של המאמר, אנחנו נסקור ונגלה את סוגי הספורט השונים והקיימים, בארץ ובעולם. אנחנו רק נגיד מראש, שזו רשימה חלקית בהחלט, וכי יש עוד הרבה סוגי ספורט נהדרים, שפשוט לא נכנסו למאמר שלנו.

פריזבי עם כלבים – Disc Dogs

ספורט הפריזבי עם כלבים הוא תחום בעלייה גדולה מאוד, בתוך עולם הספורט הכלבני. משחק הפריזבי משלב כוחות ויכולות הן של הכלב והן של הבעלים יחד, לכדי תוצאות על המגרש. ישנם סגנונות זריקה שונות, ותפקיד הבעלים הוא להתאמן על הזריקות כך שיהיו כמה שיותר טובות, וכמובן למצוא את אופן הזריקה שיתאים לכלב שלו. יש חשיבות גדולה לגודל הכלב, מהירות הריצה שלו, וליכולות פיזיות של הכלב בתוך המכלול הזה. הכל חייב להילקח בחשבון.

אי אפשר להכריח כלב לשחק איתנו, ומכאן נגזר שהכלב צריך להיות בעל יצר רדיפה חזק, יכולת קפיצה, הבנת המרחב, תפיסה והחזרה של הפריזבי. כלב שלא יגלה עניין בפעילות, ישחק בצורה פחות טובה מכלב שעושה ספורט כלבני שכזה, מתוך יצרים וטירוף אמיתי.

משחק פריזבי עם הכלב לא דורש מיומנות מסויימת מהכלב ומהבעלים על מנת להתחיל ולשחק, הדבר היחידי שצריך זה רצון לשחק אחד עם השני. ניתן להשתתף בספורט הזה כל עוד הבריאות של הכלב תקינה ומאפשרת. בתחרויות פריזבי עם כלבים זה יש מספר מקצים שונים, על מנת לאפשר לכמה שיותר מתמודדים להשתתף ולקחת חלק.

בין האדם והכלב נרקם קשר חם בזמן האימונים, וכל זאת על מנת להגיע למקסימום יכולות מצד הכלב, לחזק את הקשר והאהבה שיש לכלב ולבעליו, ובטח שלתת לשניהם זמן איכות יחד.

יעקוב גדסי – מאמן ישראלי לפריזבי עם כלבים

ספורט כלבני – אגי'ליטי – Agility

אג'יליטי (זריזות – באנגלית) הוא ספורט כלבני שבו בעצם עוברים כלבים מספר מכשולים ומשוכות. אג'יליטי, כמו שאר ענפי הספורט הכלבני, מחייב ובונה קשר חזק בין הכלב לבעליו, מה שמאפשר את היכולת לקחת חלק שענף ספורט זה.

המסלול של האג'יליטי מורכב ממכשולים שונים, ממוספרים לפי הסדר, בצורה ישרה או/ו עם פניות מסויימות, ובכל מסלול וכל תחרות סדר המכשולים הוא שונה.

הבעלים מראה ומכווין את הכלב למעבר המכשולים הרצוי לפי המספור שקיבל כל מכשול, שנקבע לאותו מסלול באופן ספציפי. הכלב שמסיים את המסלול בכמה שפחות פסילות, ובזמן הקצר ביותר, מקבל את מלוא הנקודות עבור המסלול.

רגעי שיא מתחרות Masters Agility העולמית

רכבות כלבים – Bikejoring

רכבות כלבים הינו ספורט כלבני מוכר ותחרותי מאוד בעולם. בארץ, הספורט די מוכר, אך מעט מידי אנשים עוסקים בו בשביל לפתח ממנו ספורט תחרותי של ממש.

רכבות כלבים עובד על היסוד של הכלב לנוע קדימה, למשוך חזק ולסקור טריטוריות חדשות. בפועל, מדובר על כלב רתום לאופניים עם רתמה יעודית לספורט הכלבני הזה באופן ספציפי. הרתמה מאפשרת משיכה וגרירה של האופניים מלפנים, ובאופן כזה שאינו פוגע בכלב, ואפילו מעודדת אותו למשוך חזק יותר.

ההמלצה שלנו, היא לקחת את ענף הספורט הכלבני הנהדר הזה, ופשוט להנות ממנו בטיול אופניים נעים עם הכלב לאורך השבילים, לצד נחלים ואפילו בטיילת העירונית.

כן, צריך ללמד את הכלב כיצד למשוך, לבצע פניות, לעצור באופן מוחלט לפי צורך, ולהתעלם מגירויים שבסביבה באופן מלא.

רייבן בזמן ריצה – רכבות כלבים

קאני קרוס -Canicross

קאני קורס הוא ספורט כלבני שעובד באופן זהה כמעט לרכבות כלבים. ברכבות כלבים אנו רותמים את הכלב לאופניים, כאן מאידך, אנו רותמים את הכלב למותניים שלנו, ורצים איתו ביחד. גם כאן, הכלב מוביל והבעלים, האדם, הוא המובל.

צריך ללמד את הכלב כיצד לפנות, לעצור לפי צורך ולהתעלם מגירויים שבסביבה באופן מלא. סוג הספורט הזה מתאים לרוב הכלבים, רק שכאן, הבעלים צריכים להיות בכושר. מתאים בהחלט לאנשים שאוהבים לרוץ, ויכולים לשלב גם את כלביהם בתהליך.

קאני קרוס – Canicross

מונדיאורינג – Mondioring

מונדיאורינג וכפי שידוע ומוכר גם בשמו "רינג עולמי", הוא ספורט כלבני די חדש בארץ הקודש, שבעצם משלב את גורם ההפתעה לנוהג ולכלב, בספורט זה ישנה אי וודאות מוחלטת לגבי נושא המבחן וסדר התרגילים, ולכן, הוא נחשב למבחן הקשה ביותר בעולם הספורט התחרותי עם כלבים.

והרעיון מאחורי המונדיאורינג היה לשלב את החלקים הקשים ביותר, מזירות הספורט הכלבני (צרפתית, בלגית, הולנדית, וגרמנית).

בספורט זה, הכלבים חייבים להיות חזקים, מהירים, חדים, בעלי נשיכה חזקה, יכולת להתמודד עם לחץ מנטאלי ופיזי חזק מהסביבה ומהאובייקט, ויכולת להסתגל במהירות למצבים משתנים.
רק כלבי עבודה מאומנים וחזקים באמת יכולים להשתתף, ולכן רוב הכלבים המשתתפים, הם מגזע רועה בלגי.

זירת המבחן תמיד משתנה ואף פעם לא חוזרת על עצמה. בזירה תמיד יהיה "באלגן" ודברים שנמצאים בכל עבר ובכל מקום כמו צעצועים, מזון, אנשים ועוד…

כמו ברוב התחרויות של ספורט כלבני, במונדיאורינג על הכלב והבעלים, לבצע סדרת תרגילים שמתחלקת לשלושה עיקריים, ובכל אחד מספר תרגילים שונה. המבחן אורך כ-45 דקות.

מונדיאורינג – Mondioring

ספורט כלבני – IGP

הספורט הכלבני הזה התחיל בכלל כמבחן כסלקציה של מגדלי כלבים מגזע רועה גרמני, אי שם בשנת 1909, ונועד לבחון גידול כלבים עבור הכשרתם לכלבי שירות. במבחן בדקו תכונות אופי, בשילוב יכולת אימון וביצוע של הכלב והבעלים.

במהלך השנים מבחן הגידול הפך לספורט כלבני בעל חוקים, תקנות, תחרויות, אליפויות במדינות שונות, וכל מה שצריך על מנת לקורא לו ענף ספורט.

גם כאן, המבחן מחולק לשלוש קטגוריות – גישוש, משמעת, והגנה.

במהלך הזמן שחלף, ענף הספורט עבר שינויים ועדכונים, בהתאם לתקופה. ולא פעם גם שינו את שמו של הספורט. השם הראשון היה בכלל שוצהונד (בגרמנית – כלב הגנה). לאחר מכן הפך לVGP -, ואחר כך שונה ל –IPO . היום נקרא הספורט IGP וכך הוא מוכר ברחבי העולם. השינויים והשמות נקבעים על ידי וועדה עולמית, שמורכבת מכמה אנשים שנבחרו ממדינות שונות.

כלבים שהצטיינו ועברו את המבחן, הראו שהם בעלי יכולת לאימון ברמה הגבוהה ביותר, בעלי יצר חזק מאוד, אופי נהדר, יציבים ומאוזנים, ולכן כדאי לראות בהם כממשיכי הגזע. במהלך השנים, גם גזעי עבודה אחרים לוקחים את המבחן הזה, כמבחן גידול.

IGP Trailer

רעיית כבשים – Herding Trials

ספורט כלבני יחסית בתול בארץ, הוא רעייה עם כלבים. הכל כמובן התחיל מחוואים אי שם באנגליה וסקוטלנד, שהיו צריכים עזרה עם עדרי הכבשים הגדולות שלהם.

אילוף כלבים לרעייה הוא בעצם אימון של הכלב להניע מספר בעלי חיים או קבוצת בעלי חיים, ממקום אחד למקום אחר. הכלב שעוסק ברעייה נשמע להוראות הרועה/נוהג, ומסוגל לבצע תרגילים מורכבים מאוד, העיקרי שבהם הוא להעביר בעלי חיים ממכלאה למכלאה. בנוסף, לשמור את העדר בקרבת הרועה, ולאסוף עדר גדול משטח גדול מאוד.

כלב רועים טוב, יכול להחליף עובד אנושי בחווה, ואפילו לעשות עבודה בהרבה יותר טובה ממנו. היום, בארץ ובעולם, מקצוע הרעייה עם כלבים הוא גם ספורט כלבני. בעולם מתקיימות תחרויות גדולות. נמדדת השליטה של הכלב בעדר הכבשים, ורמת הציות של הכלב להוראות הנוהג.

עבודת רעייה עם כלבים אפשר לתרגל ולעשות עם מגוון של בעלי חיים כמו כבשים, פרות, עיזים, ברווזים ועוד…

כלבים מגזע בורדר קולי וגזע הקלפי, הם המתאימים ביותר לסוג הספורט הזה, ולעבודת הרעייה בפרט, משום שהם פותחו לכך וזה הוא ייעודם העיקרי בחיים.

ספורט כלבני – Dock jumping

Dock jumping (קפיצת רציף) הוא ספורט כלבני שהופיעה לראשונה ב-1997 ב-Incredible Dog Challenge. אירוע ש והופק והוקם, בחסותה של יצרנית המזון העולמית לחיות מחמד "פורינה". כיום ישנם מספר ארגונים שמנהלים את התחרויות במדינות שונות.

בארצות הברית, DockDogs או Dock jumping הוקמה בשנת 2000. האירוע הראשון שלה היה בתחרות ESPN 2000 Great Outdoor Games.

בספורט הכלבני הזה, הכלב קופץ מהמזח למים, והניקוד בתחרות הוא על המרחק ו/או הגובה שהכלב מגיע אליו.
כמו כל ספורט גם פה יש חלוקה לקבוצות וגדלים וישנם כמה סוגים של תתי ספורט לקפיצה, משתנה מארגון לארגון. היום ישנם הרבה תחרויות וארגונים שפיתחו את הנושא ותוכלו למצוא את הספורט הזה תחת שמות כמו:
DockDogs, super retreiver, Splash Dogs, ultimate air dogs…

גם כאן, ההצלחה בספורט תלויה ברצון הכלב, יכולות פיזיות, אבססיביות לאביזר מסויים, ואומץ בלתי רגיל!

Dock jumping

ריקודים עם כלבים – Dogdancing

ריקודים עם כלבים  (Dogdancing) הוא ספורט כלבני מודרני, שמשלב בין אימוני משמעת לטריקים. שילוב של השניים מדמה נראות של ריקוד ממש.  שילוב המשמעת והטריקים הם מה שמאפשר בסיס חזק של אינטראקציה ויצירתיות, בין הכלב לבעליו ולהיפך. מדובר על ספורט כלבני תחרותי במספר מדינות ברחבי העולם, וגם אצלנו בארץ ישראל.

ריקודים עם כלבים – Dogdancing

פלייבול – Flyball

הספורט הכלבני החם ביותר כרגע בעולם!!! והוא בכלל הומצא בשנת 1983 בארה"ב. מאז הספורט הפך לתופעה כלל עולמית, שגורפת אליה ומזמינה בעלי כלבים מכל הגזעים והסוגים. ברחבי העולם מתקיימים תחרויות בין קבוצות ליגה באותה המדינה, ובין מדינות.

בקטן, מדובר על מרוץ שליחים, רק של כלבים. בכל קבוצה יש ארבעה חברי קבוצה שהם כמובן, כלבים. כל אחד צריך לרוץ במסלול שאורכו 15.5 מטרים, ולעבור ארבע משוכות. בסוף המסלול, על הכלב להפעיל מתקן מיוחד, שמשחרר לו כדור טניס.

המתקן עובד כך, כאשר הכלב מניח עליו את שתי רגליו הקדמיות, ואת משקל הגוף שלו, הוא משחרר את הכדור. המשימה של הכלב היא לתפוס את הכדור, ולרוץ כמה שיותר מהר בחזרה לקו ההתחלה, כדי שהכלב הבא בתור יוכל להתחיל, ובעצם לצאת להזנקה. 

בספורט הזה אפשר להציב שתי מסלולים מקבילים ונפרדים, ובכך בעצם לאפשר לשתי קבוצות הכלבים להתחרות על זמן, מהירות, הדיוק המירבי במעבר המשוכות, הפעלת המתקן ותפיסת הכדור, ויציאת הכלב הבא בתור בזמן.
הניקוד ניתן על פי כל הפרמטרים האלו, וכל משתתף זוכה לניקוד אישי, בנוסף לניקוד הקבוצתי.

הספורט הכלבני הזה מתאים לכלבים אנרגטיים מאוד, כלבים בעלי אובססיה לכדור, יכולת למידה גבוהה בזמן קצר, ולבעלי כלבים שמחפשים ספורט שהוא גם תחרותי וגם חברתי בו בזמן.

פלייבול – Flyball

ספורט כלבני – Lure coursing

Lure coursing הוא ספורט מהנה וייחודי שמתאים לגזעי כלבים בעלי אנרגיה גבוהה, בדרך כלל מדובר על גזעים עצמאיים, בעלי אינסטינקטים חדים של ציד, יצר רדיפה מפותח, ריאות גדולות וסיבולת אין סוף.

הספורט פותח בארצות הברית בשנות ה-70. המטרה המקורית של הספורט הזה הייתה להעריך ולשמר את כישורי הצייד והרדיפה של גזעים מסוימים, בצורה בטוחה, ומבלי להשתמש ולפגוע באף יצור חי, היות ומדבור על ציד ויצרי ציד חזקים וחריפים מאוד.

הרעיון עובד על ידי מעקב של הכלב אחרי אובייקט מלאכותי (שמדמה טרף חי), ובכך יכולים הכלבים להראות ולהוכיח את היכולות הטבעיות שלהם, בציד יונקים קטנים.

דפוס "הבריחה" של האובייקט שמדמה ציד, אינו סדיר ומשתנה בכל מפגש. בנוסף, יהיו גם שקיות פלסטיק שקשורות לאובייקט, על מנת להוסיף רעשים, ולדמות ככל האפשר בריחה של טרף. המסלול עובד בעזרת מנוע שנשלט ביד של המפעיל.

ההשתתפות פתוחה לכל הגזעים, אך לרוב נראה כלבי רוח מסוגים שונים, וכלבי פאריה מרחבי העולם, שהלוא הם הציידים הראויים ביותר.

שירן מועלם עם כלבתה קוקי, מגזע רידג'בק תאילנדי

למה כלב צריך ספורט

אז למה לקחת חלק באחד מענפי הספורט האלו? ראשית, כלב עייף הוא כלב מאושר. כלב מאושר הוא בעלים שמח. בעלים שמח מביא עוד כלבים וכולם נהנים בסופו של דבר.

מעבר לזה, כחלק מפתרון של בעיות התנהגות, צריך לתת לכלב את מה שהוא שצריך, ביסוד הכלבי/זאבי שלו. שיתוף של הכלב בספורט כלבני מאפשר משמעת חזקה יותר, שליטה בכלב, אמון חזק של הבעלים בכלב ושל הכלב בבעלים, ומאפשר חיים משותפים מדהימים יחד.

כמעט כל הכלבים שעוסקים בספורט כלבני אינם סובלים מבעיות התנהגות, וגם הבעלים שלהם הם אנשים אחראיים יותר עבור הכלבים, מה שמביא יתרון לכל הצדדים.

פציעות כלבים בספורט כלבני


כמו בכל ספורט, ובכל דבר בחיים, גם כאן יש פציעות. לכל ספורט וכל ענף, יש את הפציעות השכיחות ביותר לאותו בתחום.

תמיד, אבל תמיד, צריך לבנות סרגל מאמצים לכלב, ותוכנית אימונים סדורה וקפדנית. שום ספורט כלבני לא מתחילים ללא הדרכה של איש מקצוע שהוא מומחה בסוג הספורט הכלבני אליו תבחרו להצטרף ולהשתייך.

מאמן טוב יוביל אתכם אל היעד עם מינימום סיכונים ופציעות, ויביא אתכם ואת הכלבים שלכם למקסימום היכולות שלכם, עם תוצאות שתואמות לבעלים ולכלב.

לסיכום –

ספורט כלבני הוא חשוב לכלב. כלבים נועדו לעשות משהו עם עצמם, הם חיות עם רצונות, דחפים, יצרים, וחייבים לתת לכלב מענה על זה.

חוסר בפעילות פיזית לכלב יכול לגרום לבעיות התנהגות חמורות, בעיות בריאות חמורות, השמנת יתר בכלבים, ואפילו לקצר את חייהם באופן משמעותי.

לכל תחום ולכל סוג ספורט, יש מאמנים מעולים, הדרכות מקיפות, סמינרים, הרצאות ועוד…

ישנם מספר לא מבוטל של מתחרים ישראלים, שקוטפים וזוכים במקומות הראשונים ברחבי העולם, בתחרויות שונות. יש לנו מתחרים ומאמני כלבים מהשורה הראשונה בעולם. הטופ העולמי הוא כאן!

עוסק בתחום משנת 2015, ומעביר קורסים להכשרת מאלפי כלבים, הכשרת מדריכי כלבנות טיפולית, קבוצות וסדנאות בנושא אילוף כלבים לקהל הרחב, פעילויות ותכנים לימודיים בבתי ספר לחינוך מיוחדים וחינוך רגיל.

תחומי פעילות:
אילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות בכלבים, אילוף כלבים בפנסיון, אילוף כלבים בקבוצה, פנסיון מפנק לכלבים, הרצאות בנושא התנהגות כלבים, התאמת כלבים למשפחות, כלבנות טיפולית במגזר הפרטי והמוסדי, ועוד…

נשמח לקבל מכם ביקור!

אם התוכן תרם לכם, ואתם מרגשים שקיבלתם ערך מקצועי, נשמח שתעזרו לנו לקדם ולהפיץ אותו הלאה.

יחד עם זאת, אנחנו נשמח מאוד אם תעניקו לנו ביקורת חיובית על האתר שלנו. רוצים לעזור לנו? הקליקו על כפתור הזהב, ועזרו לנו להתקדם

רוצים לשתף את התוכן עם חברים שלכם? אפשר לעשות זאת בקלות מכאן »

מוזמנים להוסיף את דעתכם למאמר לטובת דיון מעשיר

אולי יעניין אתכם גם

לכל שאלה מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אלכם בהקדם

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן